Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Продай себе сам // Профорієнтація

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Профорієнтація в Україні

19.05.2008 Продай себе сам

Минулого тижня (березень 2008 р.) в Луганську відбулося засідання Координаційної ради з питань підприємництва, де зібралися представники міської влади, бізнесу і державних структур - Луганського міського центру зайнятості і регіонального управління "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву".

Як не дивно, але обговорювали не розвиток підприємництва (чого чекали всі присутні, орієнтуючись на спрямованість Координаційної ради), а дещо інші, але не менш болючі проблеми. Захід був присвячений, з одного боку, проблемі безробіття, а з іншого - проблемі кадрів. Їх обговорення передувало ярмарку вакансій, організованому Луганським міським центром зайнятості спільно зі Східноукраїнським національним університетом імені Володимира Даля.

Безробіття немає - є кадровий голод

Із дискусії був чітко виділений один факт. Ситуація з безробіттям і кадрами в обласному центрі вимальовувалася складна і специфічна. І це - не дивлячись на те, що офіційний рівень безробіття в Луганську становить усього 0,4%. Виявляється, те, що непрацюючого населення в місті менше одного відсотка, позитивною динамікою все ж таки вважати не можна. Річ у тому, що через низькі зарплати спеціалісти вважають за краще працювати в більш вигідній сфері - і йдуть, наприклад, у торгівлю. А роботодавці збиваються з ніг у пошуках кваліфікованих кадрів, які в останні роки стали "дефіцитними", - інженерів, машинобудівників, бухгалтерів.

За інформацією директора міського центру зайнятості Олени Шуліки, в 2007 році майже 22 тисячі вакансій було заявлено двома з половиною тисячами роботодавців. А ось на обліку в Центрі перебували всього вісім тисяч робітників. Причому левова частка заявлених роботодавцями вакансій - це украй дефіцитні сьогодні спеціальності, такі як робочі професії, спеціальності інженерних та конструкторських напрямків. Практично немає проблем з персоналом у супермаркетів і гіпермаркетів - у сферу торгівлі молодь йде охоче через непогану, за міськими мірками, зарплату і нескладність роботи. А ось робота, де потрібно володіти логічним мисленням, амбіціями і вузькими професійними навиками, у молоді непопулярна. Простіше кажучи, на завод майже ніхто не йде.

А тим часом, саме в промисловості і не вистачає молоді. Директор одного з підприємств у ході дискусії пожалівся, що в інженерному відділі заводу працюють фахівці, яким по 50-55 років. Звичайно, свою роботу вони роблять якісно, але їм потрібна гідна зміна - ті, хто сьогодні перейматимуть досвід, а завтра підніматимуть виробництво на підприємствах.

Куплю фахівця

Після заходу відбувся ярмарок вакансій, де майбутні випускники Східноукраїнського національного університету імені В.Даля могли поспілкуватися з роботодавцями тет-а-тет і заповнити анкети на цікаву для себе вакансію. Організатори вирішили таким чином убити двох зайців: допомогти молоді, яка "зневірилась" у тому, що без досвіду на роботу не беруть, а з іншого боку - допомогти роботодавцям знайти співробітників "тут і зараз".

Виявилося, що всі без винятку роботодавці-промисловці готові брати на роботу випускників ВНЗ - тільки б ті працювали із зацікавленням і на результат. Прикметно, що у ярмарку вакансій брали участь багато великих підприємств Луганська: ТОВ "Епіцентр-К", ПП "Регіон-медіа", ВАТ "Луганський електроапаратний завод", ВАТ "Інженерно-будівельна компанія", українська страхова компанія "АСКА", ВАТ "Луганський енергозавод", ТОВ "Ремік-ЛТД", ВАТ "Стахановський завод технічного вуглецю", ХК "Луганськтепловоз", ЗАТ "Лугцентрокуз", а також деякі філіали банків. Причому представниками від цих компаній найчастіше були безпосередньо їх директори.

"Зовсім не оцінки в дипломі мене цікавлять, - поділився з "РГ" учасник ярмарку вакансій, генеральний директор одного з великих заводів, що співпрацює з підприємствами Бельгії, Данії, Німеччини. - У першу чергу я дивлюся на блиск у очах претендента, питаю, чого він хоче від життя і якою бачить свою кар'єру в майбутньому". До речі, такої ж думки дотримувалися й інші учасники ярмарку.

Наприклад, Ірина Зубарєва, провідний оцінювач України, яка представляла власну компанію "Оцінна фірма "Агентство Ценз", на ярмарок прийшла із великим сподіванням знайти перспективних співробітників. На питання про те, чи намагалась вона шукати їх за допомогою більш традиційних способів - через оголошення чи кадрові агентства, Ірина відповіла: "Річ у тому, що мій бізнес дуже специфічний - у ньому легко працювати тільки дуже комунікабельній і активній людині.

І за оголошеннями, і з кадрових агентств зазвичай приходять мляві претенденти, які чекають, що їм робота сама впаде на голову. Тут же, на ярмарку, я влаштовую міні-співбесіду, і є можливість одразу ж виділити для себе молоду людину "з іскрою". Для мене немає значення, на кого вона вчиться, мені неважливо, скільки їй ще залишилося вчитися. Мене не бентежить ані його молодість, ані відсутність досвіду. Всьому навчимо. Якщо я побачу в ньому потенціал і ті якості, яким має відповідати співробітник моєї фірми, - я готова піти на будь-який компроміс, чекати. Він зможе підробляти у нас без відриву від навчання з перспективою після закінчення університету стати повноцінним спеціалістом".

Покоління next

Підбиваючи суб'єктивні підсумки ярмарку, думаємо про те, що дивна і двозначна склалася ситуація: претенденти вважають, що гідну роботу знайти сьогодні важко, а у кожного роботодавця тим часом лишаються порожніми аж декілька вакансій. Багато роботодавців вважають, що молодь просто не хоче працювати там, де потрібно багато думати або застосовувати фізичні зусилля. Але, разом з тим, упевнені, що це стосується далеко не всіх молодих людей. Адже саме сьогодні соціологи відзначають, що в молодіжному середовищі з'явилося нове покоління молодих, цілеспрямованих і амбітних кар'єристів.

Саме таких і готові "відірвати з руками і ногами" роботодавці. Не дивлячись на те, що у цих "кар'єристів", можливо, реальних напрацювань поки що нуль - тільки одні амбіції, активна життєва позиція і шалена енергія. Деякі з роботодавців зізналися, що прийшли на ярмарок тому, що допомога кадрових агентств себе цілком не виправдала. Крім того, що їх послуги коштують недешево (до 5 тисяч гривень за підбір фахівця), важко знайти кандидата комунікабельного і активного. Можливо, саме тому, що такі шукають роботу самостійно. І, як правило, дуже швидко знаходять.

Переклад статті
Олени Старих
"Продай себя сам",
джерело: "Реальная газета"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті