Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Природжений лідер // Профорієнтація
Крок до самовизначення / Статті / Природжений лідер

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Крок до самовизначення

23.05.2008 Природжений лідер

Лідерські якості - тема для психології зовсім не нова. Разом з тим, до недавнього часу виховання таких навичок не підтримувалося. Навпаки, увага зверталася на вміння працювати в колективі та під керівництвом. Час змінився. Сьогодні більшість батьків воліють бачити своїх дітей активними, незалежними, впевненими в собі людьми, які вміють досягати успіху.

Ніна Іванівна Зорій

Ніна Іванівна Зорій, завідувач кафедри психології та соціології Буковинського державного медичного університету

Чи можливо виховати в собі лідерські якості? Окремі дослідники вважають, що такі якості закладені ще від народження, інші впевнені - за допомогою відповідних зусиль кожен може набути рис лідера. Про це нам розповість Ніна Іванівна Зорій, проректор з науково-педагогічної роботи та виховання, кандидат філософських наук, доцент, завідувач кафедри психології та соціології Буковинського державного медичного університету.

- Ніно Іванівно, як Ви вважаєте, лідерами народжуються, чи ними стають протягом життєвого шляху?

- Лідерські якості можуть проявлятися у всіх людей залежно від статусу та ролі у суспільстві, групі. Я визначаю лідера як групову функцію чи роль, для виконання якої необхідні певні якості. Це, в першу чергу, реалізація та втілення прийнятих у групі норм і цілей. Як відомо, в психології існують наступні класифікації лідерства: лідер-організатор, лідер-ерудит, лідер-ініціатор, лідер-майстер. Чим частіше члени групи будуть асоціювати процеси, що виникають у групі з діями лідера, тим простіше виділити із загальної сукупності людину, що підходить на цю роль.

Лідерські якості можуть мати більшу чи меншу міру вираження та різні комбінації. Інколи комунікабельні люди зовсім не прагнуть бути лідерами. Ораторські здібності, енергійність та впевненість не гарантують, що за тобою відразу потягнуться оточуючі. Упевненість у собі, незалежність, уміння відстояти свою точку зору властиві дуже багатьом людям, у тому числі й тим, які не прагнуть бути лідерами.

Але одна риса, все ж таки, виділяє більшість лідерів уже в дошкільному віці. Це вміння привернути увагу своїх однолітків. Вони є ініціаторами багатьох ідей, а інші, дивлячись на них, наслідують їх, реалізують.

- Нинішня тенденція пропагування матеріально забезпеченого життя призводить до того, що вже підлітки мріють у майбутньому займати лише керівні посади. На Вашу думку, тут може критися небезпека для молоді?

- Рватися на керівні посади не варто. Треба завжди досягати успіху у своїй роботі, стати професіоналом у своїй галузі. Це правило № 1. Часто люди, що ставлять собі за мету лише керувати та володарювати, досягаючи успіху, вважають себе кращими за інших, і в результаті несуть агресію в соціум, стають обмеженими в засобах управління і, таким чином, ізолюються від групи чи колективу. Як правило, вони довго не затримуються на керівних посадах, тому що не вміють керувати з любов'ю до життя і до своєї роботи та й, зрештою, втрачають професійну кваліфікацію.

- Чи може людина, працюючи під чиїмсь керівництвом або відкривши власну справу, знайти своє покликання?

- Кожна людина, що прочитала це запитання, зрозуміє його по-своєму. І саме тому на нього може бути дано кілька варіантів відповідей. Для когось "своє місце в житті" - це територія проживання, статус у суспільстві, рівень достатку, кар'єра. Для іншого - це творчість, дослідження, цікавий і неповторний життєвий шлях. Іншими словами покликання - це те, чому людина добровільно прагне присвятити своє життя, те, що для неї найцікавіше на світі.

- Що Ви можете порадити щодо розвитку особистих і професійних якостей?

- У психології під здібностями людини розуміють індивідуальні особливості, що забезпечують успіх у певних видах діяльності. Ніхто з людей не народжується з готовими вміннями. Наприклад, жодна людина, не навчаючись музиці, не може сісти за рояль і відразу почати імпровізувати на тему якого-небудь музичного твору або виконати його за нотним записом. Жоден з нас не зможе так само без попереднього навчання зійти на капітанський місток і керувати судном чи обіймати головну посаду та керувати, наприклад, колективом на виробництві, в школі, закладі, установі.

Наприклад, хороший музичний слух є одним із задатків музичних здібностей, проте, щоб стати музикантом, необхідно вчитися музиці (нотній грамоті, техніці гри на тому або іншому інструменті).

Схильність до організаторських здібностей виявляється прагненням людини брати на себе відповідальність, не боятися ризику, тримати слово й виконувати свої обіцянки. Відомо багато випадків, коли наділені від народження цими якостями люди не розвивали свої задатки. І навпаки, є безліч прикладів, коли, навіть не маючи ніяких організаторських здібностей, людина ставала хорошим керівником, відомим полководцем чи політиком.

Лідера виділяє з-поміж інших:

  • обмін життєвою енергією, випромінювання енергії, яка впливає на оточуючих;
  • помітна зовнішність (інколи - хороша осанка, впевнена хода);
  • незалежний характер - як правило, лідери покладаються лише на свої сили;
  • хороші ораторські здібності;
  • природне сприйняття себе, тобто лідери почувають себе комфортно, коли їх хвалять, не виявляючи при цьому пихатості, самолюбства чи егоїзму;
  • гідна та впевнена манера у поведінці, володіння ситуацією.

- Як зрозуміти, де твоє покликання, якщо психологічні тести не допомагають?

- Застосування тестів, тестового методу часто є малопродуктивним. Тому сьогодні в практичній соціальній психології дослідники використовують ряд інших методик. Суть цього підходу - створення ситуації виявлення лідера, в його реальній взаємодії у певній сфері людської діяльності.

Щоб знайти своє покликання, необхідно в повній мірі зрозуміти, що життєве покликання - це, споконвічно, здібності людини, загальна життєва спрямованість, стиль діяльності, тип ставлення до себе, людей і світу в цілому.

Марина Потоцька,
спеціально для проекту
"Профорієнтація"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті