Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Освіта як альтернатива трудовій діяльності? // Профорієнтація
Необхідна освіта / Статті / Освіта як альтернатива трудовій діяльності?

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Отримуємо освіту та досвід

22.10.2007 Освіта як альтернатива трудовій діяльності?

Сучасне життя ставить перед молодими людьми питання з багатьма невідомими. Не можна дати однозначні відповіді на питання: вчитися або працювати, чи можна успішно поєднати трудову діяльність і отримання диплома. Нерідко життя примушує заробляти на прожиття і утримання сім'ї, не залишаючи часу на навчання. У той же час піднятися службовою драбиною, не маючи вищої освіти, сьогодні украй складно. Але навіть диплом не завжди є гарантією того, що людина з легкістю знайде роботу, відповідну її статусу і знанням. Це підтверджують і експерти ООН, кажучи, що нинішнє покоління молоді є найосвіченішим у історії людства. При цьому кількість безробітних серед молоді збільшується з кожним роком.

Поступити в інститут/університет прагнуть більшість молодих людей. Диплом є своєрідною формою "заліку". Це і "реверанс" батькам, і "форма звітності" на зустрічі з шкільними випускниками. Нарешті, "корочка" часто є необхідною умовою для прийому на роботу до престижної компанії. Інакше резюме не приділять уваги, або шанси одержати бажану посаду будуть дуже знижені.

Ольга, PR-менеджер. Для мене ніколи не стояло питання: здобувати чи ні вищу освіту. Однозначно здобувати. У ВНЗ обстановка сприяє не тільки навчанню, але і налагодженню корисних контактів. Багато людей зі схожими інтересами збираються, обмінюються інформацією і "тягнуться" один за одним. Крім того, не є винятком випадки, коли роботодавці цілеспрямовано підбирають співробітників на певних факультетах (так трапилося зі мною).

Для багатьох диплом про вищу освіту стає надійною опорою у житті, навіть якщо в майбутньому доведеться працювати не за фахом. Хороша освіта - це уміння мислити і діяти. Але не потрібно його плутати з простим володінням "корочкою".

Павло, менеджер по роботі з ключовими клієнтами. Нещодавно шукав собі нового співробітника. Як кандидатів розглядав тільки тих, хто має вищу освіту. Одна з претенденток у своїх даних вказала знання англійської мови на рівні п'яти балів в університеті. Я її за язика не тягнув, але попросив написати декілька речень про себе. Найпростіше завдання, але вона з ним не впоралась, припустилася маси помилок. Ось тобі і вища освіта, "універсальна".

Статистика свідчить, що за отриманою спеціальністю працевлаштовуються не більше 40% випускників. Інші або поповнюють ряди безробітних, або миряться з необхідністю заробляти на життя зовсім не тією роботою, якою від початку планували. Але при цьому парадоксом є те, що кількість випускників ВНЗ збільшується з кожним роком.

Ірина

Ірина, викладач ВНЗ

Ірина, викладач вузу. Можливо, вас здивує моя відповідь, але я не розумію карколомного бажання абсолютної більшості молодих людей мати вищу освіту. Коли у людини немає ані природних здібностей, ані бажання одержувати знання, навіщо вона витрачає гроші своїх батьків, оплачуючи "навчання", а бонусом до цієї, скажімо прямо, чималої суми йде додаткова оплата кожної сесії. В цій ситуації частково винні і ВНЗ, які, намагаючись вижити у нових умовах, приймають всіх "платоспроможних". Дивують і роботодавці, для яких диплом (без урахування середнього балу) має культове значення, як певне свідоцтво того, що претендент щось тямить і здатен виконувати посадові обов'язки. Для всіх, хто сьогодні зіткнувся з проблемою вибору навчального закладу, хочу зауважити, що всі не можуть бути юристами, маркетологами і менеджерами. Країні потрібні професійні слюсарі, монтажники, зварювальники та інші фахівці.

Частина випускників шкіл взагалі вважають, що навчання тільки заважає роботі і зводиться до простої формальності отримання диплома. Ну, а оскільки на відміну від середньої освіти, яка обов'язкова в нашій країні для всіх громадян, в інститут або університет ніхто нікого вступати не примушує, то і молодих людей без вищої освіти, які, проте, знайшли своє покликання в бізнесі, не так і мало.

Антон, підприємець. В наших ВНЗ не вчать, як правильно поводитися з грошима, як спілкуватися з людьми і як стати успішною людиною. А це в житті найголовніше. Навіщо витрачати роки життя на вивчення непотрібних наук, про які тебе негайно попросять забути у перший же робочий день, і учитимуть по-новому? Наприклад, Білл Гейтс не має вищої освіти, але це не заважає йому бути найбагатшою людиною на планеті. Правда, нещодавно йому все-таки присвоїли вчений ступінь. Чесно кажучи, в майбутньому мати диплом я б все-таки хотів.

При всій складності вибору між освітою і заробітком все ж таки є альтернатива - це поєднання навчання і роботи. Правда, і тут є як позитивні сторони, так і негативні.

Що стосується мінусів, з якими може зіткнутися студент, і на які йому, швидше за все, вкажуть вчителі або батьки, - це те, що робота часто йде на шкоду навчанню і здоров'ю. І, справді, не всі можуть витримати таке навантаження.

Незаперечними плюсами підробітку під час навчання є здобуття професійного і життєвого досвіду, покращення матеріального становища студента, розвиток у ньому таких якостей як відповідальність, самостійність, уміння розпоряджатися часом. Всі ці якості допомагають у подальшій трудовій діяльності. Не секрет, що компанії вважають за краще набирати співробітників із досвідом, якого у випускників ВНЗ зазвичай немає.

Ігор, студент 4 курсу. Коли ж здобувати досвід роботи, якщо не під час навчання? Тому, я вважаю, що найбільш далекоглядні і налаштовані на кар'єру студенти починають працювати вже з перших курсів, посідаючи після закінчення інституту досить солідні посади. У нас на факультеті обчислювальної техніки багато хто підробляє після занять. Це допомагає освоїти на практиці ті знання, які дають викладачі, заробити на життя, на оплату навчання. Ну і, звичайно, досвід - річ важлива при пошуку хорошої роботи у майбутньому.

Не завжди бажання молодих людей здобути освіту збігається з їхніми реальними можливостями. Деякі свідомо відмовляються від неї на користь перспективної, на їхню думку, роботи. Проте хороша освіта дає професію, яка зможе забезпечувати людину протягом всього життя. Воно може стати найкращою опорою у житті, навіть якщо в майбутньому доведеться працювати не за фахом. Навчання у ВНЗ не обов'язково повинне бути альтернативою роботі. Досвід багатьох успішних молодих людей це показує. Який шлях вибрати - вирішувати тільки вам.

Переклад статті
Анастасії Кравцової,
"Образование как альтернатива
трудовой деятельности?"
,
спеціально для проекту
"Профорієнтація"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті