Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Спеціальність "Маркетинг" // Профорієнтація
Необхідна освіта / Статті / Спеціальність "Маркетинг"

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Отримуємо освіту та досвід

16.06.2008 Спеціальність "Маркетинг"

Сталося! У хіт-параді найзатребуваніших спеціальностей намітився новий лідер. На зміну нещодавнім фаворитам абітурієнтів - "Юриспруденції" і "Економіці" - прийшов більш актуальний "Маркетинг".

Класичне визначення маркетингу звучить так: "виявлення, прогнозування, задоволення споживчого попиту і керування ним". Іншими словами, саме від роботи маркетингової служби багато в чому залежить, наскільки ті чи інші послуги і товари будуть затребувані на ринку. Мета спеціаліста з маркетингу - вивчити потреби потенційного споживача, виявити, наскільки продукт, пропонований компанією, буде цим потребам відповідати, де і як він найкраще продаватиметься. На думку викладачів провідних ВНЗ і спеціалістів з підбору персоналу, маркетолог - одна з найперспективніших і найзатребуваніших професій на російському ринку праці. Будь-яка організація, навіть якщо у ній немає маркетингового відділу, все одно провадить маркетингову діяльність - розробляє товари чи послуги, встановлює на них ціни, створює систему розповсюдження і просування, займається рекламою. Професійні маркетологи потрібні для того, щоб скоординувати цю роботу, зробити її більш ефективною.

Маркетинг: на Заході і у нас

За океаном всюдисущість маркетологів уже давно стала нормою: без них, по суті, не обходиться жодне починання. Тільки з некомерційного маркетингу в США видається близько 15 спеціалізованих журналів! Разом з бізнесменами та промисловцями, послугами маркетологів активно користуються різноманітні благодійні фонди та релігійні організації. Росія у всьому прагне наслідувати західну традицію: сьогодні у нас як ніколи затребувані професіонали, здатні до серйозної аналітичної, дослідницької роботи, які мають фундаментальні знання з економіки та менеджменту, товариські та креативні люди. Більшість студентів спеціальності "Маркетинг" вже на старших курсах знаходять цікаву і добре оплачувану роботу. Важливо відзначити, що багато молоді орієнтується на підприємницьку діяльність, на можливість створення і розвитку власного бізнесу. Перспективи тут, за сприятливої економічної ситуації в країні, практично безмежні. У Росії малих підприємств майже у двадцять разів менше аніж у США - є куди рости. А хороша професійна підготовка, безперечно, допоможе майбутнім підприємцям започаткувати успішний, конкурентноздатний бізнес.

Спеціалізації: на будь-який смак

Якщо ви вибираєте не тільки професію, але й конкретну сферу діяльності, то має сенс відразу визначитися зі спеціалізацією. Любителям спорту можна порадити спеціалізацію "спортивний маркетинг". Існують так само спеціалізації "маркетинг сільськогосподарської продукції", "промисловий маркетинг". Якщо ви плануєте працювати у західній компанії, найкращий варіант - "міжнародний маркетинг".

Валерій Хожемпо, завідувач кафедрою менеджменту та маркетингу Російського університету дружби народів (РУДН):

- Яку б спеціалізацію ви не обрали, у будь-якому випадку не помилитеся, тому що маркетологи потрібні у всіх сферах - від комерційних структур до політичних організацій. Наприклад, під час передвиборних кампаній ці фахівці активно працюють з кандидатами, беруть участь у розробці і просуванні їхніх програм. Переслідують вони певну мету - представити народних обранців у найвигіднішому світлі. Але особливо гостро відчувається брак грамотної маркетингової політики у вітчизняній економіці: часто саме через цей пробіл ми не можемо конкурувати із Заходом навіть там, де явно сильніші. Важливу роль відіграє і територіальний маркетинг - він, зокрема, впливає на інвестиційну привабливість регіонів. Я вважаю, соціально-економічні успіхи Москви останніх років - багато у чому є наслідком грамотної маркетингової політики її керівництва.

Вибір: економіка чи менеджмент?

У певному значенні спеціальність "Маркетинг" є універсальною: вона не має традиційних рамок "гуманітарій-технар", тому маркетологи навчаються як на економічних факультетах, так і на факультетах менеджменту. Одні навчальні заклади велику увагу приділяють точним наукам - математиці, інформатиці, статистиці і т.п. Якщо подібні перспективи вас не особливо приваблюють, можна зробити ставку на навчальні заклади гуманітарної спрямованості.

Навчання: теорія, практика, мови

Звичайно, загальний стиль навчання безпосередньо залежатиме від вибраного ВНЗ. Проте є декілька базових дисциплін, які майбутні маркетологи вивчають у обов'язковому порядку. До таких предметів відносяться "маркетингові дослідження", "вивчення поведінки споживача", "інтегровані маркетингові комунікації", "управління брендом" тощо. Проте опанувати маркетинг тільки за книгами неможливо - важливо постійно навчатися у викладачів-практиків. Серйозна програма підготовки повинна включати тренінги, інтерактивні ігри, майстер-класи - подібні заняття проводять, як правило, практикуючі маркетологи. Наявність таких форм навчання - одне з непрямих свідчень якісної освіти.

Випускник спеціальності "Маркетинг" повинен пристойно володіти як мінімум двома іноземними мовами, тому багато ВНЗ роблять ставку на мовну підготовку (наприклад, Московська міжнародна вища школа бізнесу "МІРБІС" пропонує вивчення трьох іноземних мов, одна з них - східна). Це і зрозуміло: навіть якщо ви не збираєтеся займатися міжнародним маркетингом, знання мови все одно знадобиться - без неї неможливо брати участь у семінарах, конференціях, презентаціях та виставках.

Вступ: місце під сонцем

В списку вступних іспитів можуть виявитися найрізноманітніші предмети (математика, рідна мова, географія, суспільствознавство, іноземна мова). Очевидно, що в такій ситуації має сенс зосередитися на підготовці до одного-двох конкретних ВНЗ: поступати відразу у всі навряд чи вийде.

Вступний конкурс на спеціальність високий (у середньому 5-10 осіб на місце) - це, мабуть, єдиний пункт, у якому всі ВНЗ солідарні. Зв'язано це з тим, що "Маркетинг" користується великою популярністю у абітурієнтів, а бюджетних місць не так вже й багато.

Думка експертів

Чого хочуть роботодавці?

Юлія Борцова, керівник відділу з підбору спеціалістів у сфері маркетингу НО Kelly Services CIS:

- У маркетингу існує величезна кількість напрямків, по суті, це "неоране поле", і професіонал завжди знайде тут свою нішу. Роботодавці звертають увагу на два основні моменти - досвід роботи претендента та його потенціал, креативність. У тому, що стосується стажу, можна дати єдину пораду: спробуйте якомога раніше вписатися в цю сферу. Будучи студентом-старшокурсником, спробуйте влаштуватися на позицію помічника в компанію, що цікавить вас, нехай навіть на неповний робочий день. Сучасні роботодавці, у тому числі і представники компаній-брендів, охоче беруть у штат молодих перспективних фахівців, тому, навіть маючи мінімальний досвід, ви зможете знайти хорошу роботу. Майте на увазі: маркетинг - це дуже динамічна, сповнена інновацій сфера, тут постійно з'являється щось нове, і людина, що працює у цій галузі, має розвиватися, бути в курсі того, що відбувається, - інакше вона не втримається на ринку праці, роботодавці втратять до неї інтерес.

Будні професіонала

Євгенія Солодовнікова, маркетолог:

- Я працюю маркетологом у великому міжнародному дослідницькому агентстві. З упевненістю можу сказати: незалежно від того, яку освіту ви здобули, будьте готові до того, що доучуватися доведеться на робочому місці. Кожна компанія використовує свої комп'ютерні програми обробки і аналізу статистичних даних і, звичайно, наперед знати їх усі неможливо. Базова економічна освіта маркетологу необхідна: доводиться стикатися зі статистикою, масивами даних, природно, хороші знання у галузі математики також знадобляться. З іншого боку, робота тісно пов'язана з соціологією - вивченням думки споживача, складанням опитувань...

Необхідно опановувати різні сегменти ринку: це може бути ринок мобільного зв'язку, сфера продовольчих товарів або сфера послуг - за великим рахунком все, що завгодно. Ця робота цікава і з погляду звичайного споживача: як би то не було, починаєш краще розбиратися у тих речах, з якими стикаєшся щодня у побуті.

Прим. ред. - стаття оглядає стан ринку праці і освіти РФ; про перелік спеціальностей і спеціалізацій даного напрямку в Україні можна довідатись тут.

Переклад статті Марії Крігер
"Специальность "Маркетинг",
джерело:
журнал "Куда пойти учиться",
сайт www.ucheba.ru
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті