Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Тонка сфера обслуговування // Профорієнтація
Необхідна освіта / Статті / Тонка сфера обслуговування

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Отримуємо освіту та досвід

01.08.2007 Тонка сфера обслуговування

Перший досвід роботи для молодої людини - це щось на зразок першого кохання або навіть стрибка з парашутом, коли, окрім екстремальних відчуттів, присутні ще й страх перед новим та липкі від хвилювання долоні. Проте часто молода людина боїться не стільки незвіданого, скільки перспективи бути поміченою знайомими й друзями в безглуздій формі промоутера чи з тацею офіціанта в руках. На жаль, юнацька логіка дещо хибна, бо не завжди самостійно здатна дійти до елементарної аксіоми: без професійного досвіду та освіти навряд чи можна одразу стати топ-менеджером великої компанії.

"Служить бы рад, прислуживаться - тошно!"

Типовий представник української молоді далеко не схожий на категоричного Чацького, за плечима якого стояли титул і родинний спадок. Багатьом молодим українцям доводиться розпочинати свій професійний шлях одразу ж після закінчення школи, а іноді навіть раніше. Як правило, юнаки та дівчата знаходять першу роботу саме в сфері обслуговування, де відсутність досвіду й освіти найлегше компенсується деякими практичними навичками. Офіціанти, бармени, мийниці посуду, касири, промоутери - вакансії, які завжди відкриті для молоді. Питання в тому, як стати самостійним і самодостатнім, заробляти гроші на власні потреби, але не відчувати себе при цьому приниженим?

Підводні камені спогадів або Цінність власного досвіду

Ще на так давно авторка цієї статті сама працювала офіціанткою і промоутером. Пам'ятаю, коли до нічного клубу, де я працювала, завітали мої одногрупниці, ніхто не міг змусити мене обслуговувати їхній столик. Тоді мені здавалося це приниженням, бо на протязі року я вперто будувала імідж розкутої, впевненої в собі й здатної на все дівчини. Чомусь у тому віці всі ці якості асоціювались у мене зі стильним одягом і вмінням тримати себе і аж ніяк не з тацею втомленої офіціантки. Минув час і розуміння того, що розпочавши працювати, я зробила найвірніший внесок у своє подальше становлення, прийшло до мене саме по собі.

Коли мої одногрупники ще тільки просиджували батьківські гроші в дорогих клубах, я вже навчилася:

  • бути організованою. Моє навчання ніскільки не постраждало від нестачі часу. Я знала, що якщо не зроблю чогось сьогодні, то завтра в мене вже не буде такої нагоди;
  • любити ходити на заняття. Є своя радість у тому, що після робочих вихідних вдягаєш куплені на власні гроші туфлі й легкою ходою з однією тільки сумкою в руках йдеш на цікаву лекцію;
  • не принижуватися. Відчуття власної гідності не залежить від статку й соціального положення.
  • Обслуговуючи не надто цивілізовану компанію, офіціант може використовувати такі інтонацію та вираз обличчя, що жоден клієнт на підпитку не зробить йому недоречного зауваження;
  • розбиратися в людях. Загальновідомий факт, що багато талановитих психологів у молодості підробляли офіціантами. Досвід роботи у сфері обслуговування дозволяє побачити людей у тому світлі, в якому їх неможливо спостерігати в звичайному житті. Повірте, люди, які жалкують грошей на чайові, здебільшого жадібні, егоїстичні й не дуже культурні.

Не соромно працювати промоутером, соромно бути снобом

Щоб довести, що мій приклад не поодинокий, я вирішила взяти невеличке інтерв'ю у промоутера Тетяни Педосюк і офіціанта Володимира Гронова, які вже деякий час поєднують навчання в університеті з роботою у сфері обслуговування.

Чи вважаєте ви, що зневажливе ставлення до роботи в сфері обслуговування - це в дечому ознака снобізму?

Тетяна Педосюк

Тетяна Педосюк - студентка і промоутер по сумісництву

Тетяна: Взагалі - так. Людина, яка прагне заробляти гроші, не повинна нехтувати будь-якою нагодою. Зрозуміло, в межах закону і власних принципів. Ті, хто зневажають роботу в сфері обслуговування, напевно, не мають матеріальних проблем чи бажання самостійно заробляти. Тим більш промоутер, офіціант - класичні варіанти тимчасового працевлаштування студентів. Це нормально.

Володимир: Скільки б грошей не заробляли батьки, діти в певному віці повинні починати самостійно забезпечувати себе. Але серед моїх знайомих багато таких, які часто незадоволені тим, які речі купують їм батьки, чи тим, що "предки" не можуть забезпечити їх житлом. І ці діти з претензіями зовсім не розуміють, що самі не спроможні заробити навіть на резинові капці. Саме люди такого типу можуть глузувати, побачивши тебе на робочому місці. Дійсно, вони - справжні сноби! Я не хочу бути таким. Для мене робота - це принциповий вибір.

Були випадки, коли ви соромилися того, що працюєте в сфері обслуговування?

Тетяна: Коли я вперше розпочала працювати, це вважалось навіть престижним. Всі ставилися до мого бажання працювати з повагою. Ця робота дає великий досвід спілкування. Зустрічаючись з різними людьми, ділячись при цьому емоціями, починаєш набагато краще їх розуміти.

Володимир: А чого саме я мав соромитися? Того, що я простий офіціант? А ким ще я можу бути, якщо мені 18 років? Чесно кажучи, я пишаюсь тим, що працюю. Я багато чому навчився, особливо в плані спілкування. Я став дорослою людиною. Мене поважають батьки й знайомі, думку яких я ціную. Крім того, я отримую вищу освіту, тому робота офіціанта - це просто певний етап в житті.

Які негативні моменти існують в роботі в сфері обслуговування?

Тетяна: В супермаркетах трапляються різні люди, навіть на підпитку. Деякі можуть собі дозволити некоректну поведінку. Це може бути хамство або настирна пропозиція скласти компанію. Я ніколи не відповідаю нечемно, навіть у таких випадках посмішка допомагає відродити атмосферу доброзичливості. Завжди намагаюсь залишатися на висоті.

Володимир Гронов

Володимир Гронов, 18 років, офіціант

Володимир: Думаю, сфера обслуговування нічим не відрізняється від інших видів діяльності, пов'язаних зі спілкуванням. Ви можете працювати в страховій компанії і мати хвору голову від того, що комусь не подобається якість ваших послуг або ціни на них. Люди є люди. До неприємностей своєї роботи я більше відношу втомлені після нічної зміни руки. Це - дійсно негативний момент! Але як приємно перераховувати чесно зароблені чайові і знати, що мені не доведеться просити в батьків грошей на білети в кіно!

А взагалі неважливо, якою буде ваша перша робота, важливо, що ви все-таки почали працювати і отримувати дорогоцінний досвід. Адже тепер ви самі можете визначити що вам потрібніше: піти в нічний клуб чи придбати зимові черевики. Більше того, ніхто і слова не скаже, якщо ви витратите всі свої гроші на кофточку від Гальяно - адже це ваші гроші! Крім того, в якості приємного бонусу додається уміння організовувати себе і свій час (хоча б трохи). Гарантую, мине якихось три-чотири місяці, і ваші батьки зі спокійною совістю відпускатимуть вас хоч в Гімалаї і з гордістю хвалитимуться усім знайомим: "А наш уже працює, сам на забавки заробляє!". Проблем з батьками теж поменшає: робота в сфері обслуговування швидко вчить тримати себе в руках і проводити стратегічні атаки.

Іти на побачення з дівчиною (або з дівчатами по магазинах) приємніше, маючи свої власні кошти, а не випрошені у мами/тата гроші. Уявіть, як це - замовити дівчині дорогущу страву (або взяти з полиці сукню, яку мама б вам в житті не купила) і зі словами "Я можу це собі дозволити!" гордо попливти до каси! І взагалі за час роботи зазвичай людина рекомендує себе як працівника, що в подальшому значно полегшує їй життя і пошуки роботи.

Крім усього вище перерахованого, разом з роботою ви отримуєте нове коло спілкування. Нерідко молода людина, яка виходить за межі звичного - дім-навчання-дім, знаходить на першому робочому місці й друзів, і кохання. Так що хто знає, може, працюючи касиром, ви стрінете в черзі свою долю!

Подібних прикладів можна навести ще багато, але висновок один: перша робота - це перший крок до успішного майбутнього. І чим раніше ви його зробите, тим ближчим буде ваше успішне майбутнє.

Ірина Жигалюк
спеціально для проекту
"Профорієнтація"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті