Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Соціалізм під європейським соусом // Профорієнтація
Досвід інших країн / Білорусія

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Досвід інших країн

01.04.2008 Соціалізм під європейським соусом

Між Білорусією та Україною цілком можна було б поставити знак рівності - обидві країни колишнього Радянського Союзу лишилися майже в рівноцінному становищі після розпаду СРСР. Але країна з десятимільйонним населенням стрімко розвивається завдяки трьом основним складникам - зваженій державній політиці, вчасній та цілеспрямованій професійній орієнтації, ефективності направлення робочої сили.

Білорусія Насамперед, білоруси роблять ставку на майбутнє - їм зараз нагально потрібні фахівці з сільського господарства, інженери, хіміки та фізики, доктори наук у різних галузях. Це легко пояснити прагненням збільшити конкурентоспроможність продукції, підвищити її якість - тут можна спостерігати європейський напрямок розвитку економіки, продиктований сучасним ринком. Тому наука в пошані, а держава надає всі пільги, аби сповна розкрити майбутній талант, дати йому освіту та забезпечити достойні умови праці - з тим, аби фахівець працював на користь всієї країни.

На відміну від багатьох інших країн колишнього Радянського Союзу, робітничий клас у Білорусії цінують та поважають. Звичайний робітник заводу, фабрики, підприємства мотивується значним розміром середньої зарплати, гідними умовами праці, заохоченнями з боку держави (підйомні кошти, надання житла тощо), навіть дошки пошани в Білорусії ще залишились.

Воно й зрозуміло - при такій кількості великих промислових підприємств у власності держави, робітничий клас становить головну масу працездатного населення країни. А з цим не можна не рахуватися. За хорошого робітника підприємства ведуть справжню війну, пропонуючи вищий заробіток та кращі умови праці.

Поруч з глобальними галузями, на які робить ставку держава, розвиваються ще й торгівля, туризм, розважальна індустрія тощо. Тому є потреба й у обслуговуючому персоналі, менеджерах, консультантах, аналітиках, управлінцях - більш сучасних професіях. Отож простір для професійної орієнтації є - ринок потребує.

Втім, опікуватися майбутніми фахівцями держава починає ще зі шкільних стін.

Галина Кривцева

психолог Мінської середньої школи №56 пані Галина Кривцева

- Кожна дитина має певні схильності до окремих видів діяльності і, визначити це, тривалий час спостерігаючи за дитиною, - досить нескладно, - говорить психолог Мінської середньої школи №56 пані Галина Кривцева. - Але, потрапляючи за стіни школи, майбутній фахівець розуміє, що отримав лише загальноосвітню базу і свої знання чи початкові вміння рідко коли може застосувати на практиці. Приміром, далеко не кожна дитина, котра брала участь у шкільних олімпіадах з літератури, писала вірші, відвідувала літоб'єднання, зможе обрати саме цей напрямок, як ключовий у житті. На практиці, шкільні захоплення такими й лишаються.

У певний період часу потрібно з дієвого погляду оцінити свої ресурси. Саме на це в профорієнтаційному плані робить сьогодні ставку Білорусія. Профорієнтація Білорусії націлена виключно на підростаюче покоління. Причому, якнаймолодше. Середньостатистичний громадянин має обрати собі одну професію на все життя. Цей принцип бере свій початок з радянських часів - ще з тих пір, коли громадяни не могли отримати другу вищу освіту, а в карному кодексі навіть існувала система штрафів для людей, котрі не бажали офіційно працювати на благо країни. І хоча часи змінилися, як і законодавство, традиції в Білорусії лишилися.

Нині все робиться з метою підвищення виробничого потенціалу та доходу на користь держави. До речі, всі найбільші, економічно активні підприємства належать державі - їх не продають, не приватизують, не здають в оренду. Схожа ситуація й з робочою силою - трудові ресурси належать державі. І вона зацікавлена в тому, аби на початку кар'єри кожного індивідуума провести всі необхідні процедури з метою найбільш точно виявити схильності, здібності, навики, риси конкретної людини, вивчити її та спонукати працювати на державу. Цим, власне, й визначається профорієнтація Білорусії.

Втім, не варто думати, що в цій країні зберігся радянський устрій у профорієнтаційному плані. Нині в Білорусії працюють численні психологи, психологічні служби, консультанти, служби центрів зайнятості, котрі дозволяють кожній дитині отримати дієву психологічну допомогу при виборі професії, консультацію, пройти безпосередню психодіагностику за допомогою спеціальних методик та комплексних опитувальників. Це право також зберегла за собою держава, що є важливим. Адже приватні консультації доступні будуть далеко не кожному, а держава лише втрачатиме на постійному навчанні працівників, котрі спочатку зробили один вибір, а згодом зрозуміли, що це є не їхнє, і прагнуть кардинально змінити життєві орієнтири.

Пані Галина Кривцева розповідає, що сьогодні визначати здібності дитини в Білорусії розпочинають ще з початкових класів - це звичайні тести на темперамент, схильності, інтереси. Причому, застосовується не один тест, а ціла низка - так ймовірність похибки зменшується. З одного боку, це допомагає навчальному процесу, адже педагогу легше працювати з дитиною, знаючи її, з іншого, - допомагає вчасно скерувати дитячий інтерес у потрібне русло. Широко популяризуються в Білорусії різноманітні гуртки, секції, додаткові заняття за інтересами.

За цей час учні мають отримати інформацію про професії, сформувати власні професійні плани, визначити мотиви, якими вони керуються при виборі професії, визначити власні переваги та недоліки. Основний рубіж - у випускників: до цього часу педагоги зобов'язані скласти певні рекомендації для дитини з урахуванням її здібностей та схильностей. Причому, на цьому базується система освіти - дати певні рекомендації та базу шкільних знань.

Справжній перехід від радянської системи до європейської відчувається вже у білоруських вищих та середніх учбових закладах. І самі майбутні фахівці, і їхні наставники мусять пам'ятати про те, що час нині динамічний - сьогодні є актуальною одна професія, завтра - вже зовсім інша, післязавтра взагалі з'явиться професія, про яку сьогодні ще ніхто не чув. Це нормально. А тому професія може стати лише фундаментом. А на ньому вибудовуватиметься різноманіття робочих місць у рамках однієї й тієї ж професії. Приміром, бухгалтер сільського господарства мусить отримати не лише знання з бухгалтерії, але й зі специфіки галузі, вміти працювати на комп'ютері, а також розумітися на податковому законодавстві, а при потребі - бути управлінцем тощо. І це правильно, адже знання та вміння такого фахівця можна застосувати у різних сферах.

Основна особливість білоруської профорієнтації полягає в тому, що вибір професії в Білорусії, на відміну від інших пострадянських країн, лишається державним, а не особистим питанням. І від цього виграють усі.

Олександр Горідько,
спеціально для проекту
"Профорієнтація"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Досвід інших країн