Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Чехія: освіта як передумова міцної економіки // Профорієнтація

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Досвід інших країн

27.08.2008 Чехія: освіта як передумова міцної економіки

1968 року після придушення радянськими військами чеського повстання, ця невеличка країна ввійшла до співдружності держав з соціалістичним режимом. Часи змінилися. Тепер Чехія - одна з наймогутніших країн Євросоюзу з найнижчим у світі рівнем безробіття. І це при тому, що крихітна держава налічує трохи більше 10 млн. жителів.

Сьогодні в Чехію прямують на заробітки чимало українців. За даними надзвичайного та Повноважного посла України в Чеській республіці Івана Кулеби, зараз лише офіційно в Чехії зареєстровано близько 120 тисяч українців. За неофіційними даними ця цифра сягає 200 тисяч. Така тотальна міграція не дивина. По-перше, культури двох країн і мова схожі, а в чеських школах вивчають російську мову. По-друге, рівень життя в Чехії європейський. А це означає впевненість в завтрашньому дні, пристойну зарплатню, низькі ціни та рівень безробіття, гарантовану та якісну освіту.

Чеська Республіка має один з найстабільніших та найвищих показників рівня освіти в усій Європі. Завдяки політиці держави, безкоштовна освіта є домінуючим фактором в суспільстві.

Розпочинається вона з дитячого садочка, як і в кожній державі. Далі в Чехії існують базові школи, де навчаються з 1 по 9 клас. В середній школі існує розгалужена система гімназій: восьмирічні, шестирічні та чотирирічні. В них відповідно можна вступити після 5-ого, 7-ого та 9-ого класів. Саме з гімназій система освіти розпочинає формувати майбутнього працівника чи спеціаліста. Це досить виправдано. Чехи вважають, що початкова школа має навчити дитину читати, писати, рахувати - тобто елементарному. Далі, окрім загальних знань, маленький громадянин повинен отримати ще й додаткові знання та по закінченню гімназії визначитися зі спеціальністю. Предмети в гімназії розподілені на обов'язкові та факультативні. Таким чином, дитина має не лише право вибору, але й деякий час аби визначитися з майбутньої освітою чи напрямком діяльності. Після гімназії щаблем вище стоять середні професійні учбові заклади та ВНЗ.

Система вищих учбових закладів побудована таким чином, що майже всі великі ВНЗ (а їх 27) є державними. Вони славляться традиціями та високою якістю освіти не лише в Чехії, але й в Європі.

Система недержавних ВНЗ суворо контролюється державою. Аби мати переваги перед державними закладами освіти, приватні ВНЗ роблять ставку на більш тісний взаємозв'язок теорії та практики. До освіти в недержавних ВНЗ зазвичай залучають маститих фахівців в галузі економіки, права, історії, фінансів, банківської справи тощо. Дуже часто з-за кордону.

Така поведінка виправдала себе. Сьогодні на ринку праці такі фахівці більш затребувані, ніж спеціалісти - випускники державних навчальних закладів. Чеські освітяни вважають це нормальним: абітурієнт платить комерційному ВНЗ за свою майбутню затребуваність на ринку праці. І він її отримує. Чеську освіту можна охарактеризувати великою інфраструктурою, ліберальною процедурою вступу, державною підтримкою, дешевизною та перспективами.

Разом з тим, державні ВНЗ Чехії перевантажені іноземцями. Вищу освіту в Чехії отримувати надзвичайно вигідно саме громадянам з інших країн, і передусім з колишнього Радянського Союзу. Основна перевага - її дешевизна. Вищу освіту можна отримати за ціною від 2 до 4 тис. доларів. Приблизно та ж ціна в Україні, в деяких закладах навіть вища. Різниця полягає в тому, що маючи на руках чеських диплом можна влаштуватися в будь-якій країні Євросоюзу. Чехія офіційно стала членом ЄС в 2004 році. З українським дипломом в кишені це складніше.

Не дивлячись на таку підтримку освіти з боку держави, самі чехи не поспішають отримувати вищу освіту. Цьому сприяє рівень життя. Адже навіть без спеціальності в Чехії можна нормально жити, отримувати пристойну зарплатню та реалізовувати себе в будь - якій сфері. Для чехів диплом не настільки важливий, як реальні знання чи навики. Тому Чехія зацікавлена в залученні фахівців з інших країн.

Нині в цій країні йде промисловий бум. Головні осередки промисловості - в містах Прага, Брно, Либерець, Хомутів, Будейовиць. Це в основному текстильна та харчова промисловість, виробництво будівельних матеріалів, виробів широкого вжитку тощо.

Надзвичайно розвинута в Чехії система професійної орієнтації молоді. Її можна охарактеризувати:

  • використанням професійних консультантів за цільовим призначенням ще з гімназії.
  • розширенням контактів, як учбових закладів, так і служб зайнятості з службою психологічної підтримки, спеціальними службами, організаціями, установами, котрі можуть надати професійну консультацію в тому чи іншому напрямку.
  • широкою пропагандою профконсультаційних послуг в ЗМІ.
  • роз'яснювальною роботою серед керівників підприємств, щодо необхідності професійного консультування та підтримки кадрів, та залученню молодих спеціалістів і робітників до інших видів праці.

Зосереджена увага Міністерства та відомств праці на підвищенні якості професійної орієнтації насамперед на стадії регіональних органів зайнятості. При формуванні положень та пропозицій при підвищенні якості профорієнтаційних послуг Міністерство праці передбачає розробку критеріїв ефективності профорієнтаційної роботи.

Що стосується недержавних закладів та центрів з професійної орієнтації, на них покладено завдання по розробці спеціалізованих психодіагностичних технологій та обладнання для більш точної роботи, програм психокорекції, проведення семінарів серед педагогів по методах індивідуальної і групової роботи професійного консультанта тощо. Недержавні установи в сфері профорієнтації, діагностики та профконсультації мають такі ж права, як і державні. Так, зокрема, ці відомства мають розробляти та подавати рекомендації для служб і центрів зайнятості по професійній інформації, профорієнтаційній роботі тощо.

Зараз Чехія посідає 27 місце в світі за рівнем життя. Україна замає 147 місце. Як стверджують експерти міжнародної комісії при Євросоюзі, основну роль тут відіграє саме взаємозв'язані ланки освіти, профорієнтації та роботи. Завдяки співпраці та злагодженим діям цих трьох домінуючих ланок, колишня соціалістична країна за короткий строк змогла побудувати сильну і стабільну економіку.

Олена Марченко,
спеціально для проекту
"Профорієнтація"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Досвід інших країн