Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Наскільки впливають ЗМІ на вибір професії? // Профорієнтація
Орієнтири для вибору професії / Статті / Наскільки впливають ЗМІ на вибі...

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Орієнтири для вибору професії

26.11.2007 Наскільки впливають ЗМІ на вибір професії?

У житті кожної людини настає момент, коли доводиться вирішувати, де здобути (продовжити) освіту або куди піти працювати. Їй необхідно вибрати професію, свій життєвий шлях.

Кожному громадянину нашої країни надано право на вибір професії, рід занять і роботи. Проте це право, як показує практика, інколи дуже важко реалізувати - не вистачає знань про самі професії, тих вимог, які вони пред'являють до особистості працюючого, і умінь оцінити власні здібності, виявити свої інтереси та схильності.

Вибір професії - це не миттєвий акт, а процес, що складається з низки етапів, тривалість якого залежить від зовнішніх умов та індивідуальних особливостей суб'єкта вибору професії. Він ускладнюється тим, що нині існують тисячі різноманітних професій, при цьому приблизно щороку з'являються сотні нових і зникають десятки старих.

Звичайно ж, коли людина вибирає майбутню професію, величезну роль відіграють її особисті якості і схильності. Проте це далеко не все, що впливає на остаточний вибір. Які ж ще фактори мають значення у цьому процесі? Розглянемо деякі з них:

  • Престижність професії у суспільстві;
  • Її затребуваність;
  • Позиція членів сім'ї;
  • Позиція друзів і подруг;
  • Позиція вчителів, шкільних педагогів;
  • Особисті плани і уявлення про майбутню роботу (у тому числі і уявлення про передбачуваний рівень доходів);
  • Інформованість про достоїнства і недоліки різних професій.

У останньому пункті не останню роль відіграють засоби масової інформації. Наскільки ж вони мають значення взагалі і для вибору професії зокрема?

Радіо, телебачення, преса, Інтернет... Через них проходять величезні потоки найрізноманітнішої інформації. Новини, розваги, плітки, знання - все це так чи інакше просочується у наше життя через ЗМІ. Переоцінити їх вплив на суспільство, мабуть, неможливо. Вони інформують, пояснюють, розважають - формують громадську і особисту думку з найрізноманітніших приводів. Що де відбувається, хто що вміє, що є хорошим, а що не дуже - про все це люди дізнаються завдяки засобам масової інформації. Цілком логічно припустити, що і вибір професії не в останню чергу обумовлюється ЗМІ.

Наскільки ж сильно вони впливають насправді? Для того, щоб якось відповісти на це питання, проведемо бліц-опитування декільком людям різного віку і професій задамо по три питання:

  1. Як вплинули на Ваш вибір професії ЗМІ?
  2. Загальна думка - наскільки сильним є значення ЗМІ у виборі професії?
  3. На яких саме професіях найбільше акцентується увага в ЗМІ?

Отже, що ж вийшло?

Віталій, 26 років, програміст:

  1. Абсолютно ніяк, просто цікаво завжди було. Хіба що фільм "Хакери" вплинув...
  2. Не знаю, не замислювався. Напевно, велике, але не дуже.
  3. Шоубіз. Ну, і всілякі публічні на зразок журналістів та політиків.

Олена Сергіївна, 49 років, головний бухгалтер:

  1. Чесно кажучи, не пам'ятаю. Але, здається, ЗМІ були ні до чого.
  2. Значне.
  3. Здається, все, окрім по-справжньому корисних. Мало де про слюсарів, наприклад, згадують.

Юлія, 37 років, тележурналіст:

  1. Найкардинальнішим чином! Вже десять років сама в них працюю.
  2. Величезне, адже зараз життя без ЗМІ неможливо уявити.
  3. Ви знаєте, важко поглянути на свою роботу з боку. Але, в основному, бізнес, шоу-бізнес, політика, журналістика.

Сергій Петрович, 63 роки, пенсіонер:

  1. Так які там ЗМІ? Батько військовим був, і я теж.
  2. Велике, але не найкраще.
  3. Всяких бандитів рекламують та політиків!

Іван, 27 років, продавець побутової техніки:

  1. Свого часу начитався-надивитися детективів, на юриста вивчився. А ось з роботою за фахом якось не вийшло.
  2. Велике.
  3. Зараз всякі "публічні", так би мовити.

Микола, 30 років, водій:

  1. Ні.
  2. Не знаю, не замислювався.
  3. Ну, де які. Різні, напевно.

Світлана, 24 роки, вихователь:

  1. Ні, я просто дітей люблю.
  2. Я думаю, значне. Всі ж щось дивляться або читають.
  3. Різні. Я, наприклад, колись моделлю хотіла стати, але не вийшло.

Олександр, 25 років, охоронець:

  1. Ні. Яку роботу знайшов, на тій і працюю.
  2. Напевно, велике. Я ось боксом зайнявся, Кличко за приклад був.
  3. Спортсмени, бізнесмени. Ну, актори там всякі.

Тетяна, 20 років, студентка:

  1. Ні. Професію бухгалтера вибрала під впливом сім'ї.
  2. Думаю, велике.
  3. Напевно, політики і актори.

Вікторія, 24 роки, менеджер:

  1. Та ні, ЗМІ тут ні до чого.
  2. Швидше, розмір зарплати.
  3. Діячі бізнесу, бомонд всякий, я гадаю.

Юрій, 28 років, підприємець:

  1. Швидше так, аніж ні. Хоча я інженер за освітою.
  2. Та ну, який там вплив...
  3. По-моєму, піарять, в основному, політиків.

Сергій, 24 роки, системний адміністратор:

  1. Ні, так само вийшло.
  2. Не у моєму випадку, але швидше за все, велике.
  3. На виду, в основному, політики і артисти. Ну, бізнес ще і спортсмени.

Олександр Петрович, 54 роки, інженер:

  1. Так, свого часу моя професія була престижною. А зараз з неї у тих же ЗМІ просто сміються. Часи змінюються...
  2. Величезне!
  3. Ну про кого зараз побачиш-почуєш? Депутати та бариги.

Ганна, 30 років, домогосподарка:

  1. У мене і професії-то немає.
  2. Напевне, так. Я не замислювалася, якщо чесно.
  3. Музиканти, актори.

Аліна, 24 роки, ведуча радіостанції:

  1. Так, я давно хотіла бути радіоведучою.
  2. Звичайно, впливають!
  3. Ну, моя, наприклад. А взагалі - музиканти, актори та інші публічні професії. Останнім часом ще і політики.

Підведемо підсумки нашого маленького соцопитування.

Питання перше.

ЗМІ вплинули на вибір професії у п'яти респондентів з п'ятнадцяти. Причому двоє з них зараз працюють не за фахом.

Питання друге.

Більшість з опитаних (одинадцять з п'ятнадцяти) вважає, що ЗМІ впливають на вибір професії взагалі, причому ступінь впливу варіюється від "напевне" до "величезного". Троє не визнають будь-якого впливу, двоє не замислювалися над цим питанням.

Питання третє.

Серед, здавалося б, різних відповідей на це питання, у "чистому" вигляді згадуються лише політики, бізнесмени, діячі шоу-бізнесу (музиканти, актори, моделі), спортсмени і журналісти.

Отже, яким є вплив засобів масової інформації на вибір професії?

Попри те, що вплив ЗМІ на вибір професії практично не викликає сумнівів, він все-таки не є вирішальним у більшості випадків. Частіше більш важливими виявляються особисті схильності, думка родичів або обставини.

Однією з причин такої ситуації можна назвати свого роду "вузькоспрямованість" засобів масової інформації. Все-таки, в основному, вони привертають увагу до досить невеликого набору професій. А саме - найбільш публічних та резонансних; таких, які постійно на виду. Особливо це, певне, телебачення і преса (особливо "жовта", на жаль, найпопулярніша і найпоширеніша). Досить рідко можна зустріти сюжет або хоча б просто аналіз таких потрібних професій, як столяр, слюсар, будівельник будь-якої спеціальності тощо, зате найбільш яскраві та помітні (модель, артист, спортсмен), зустрічаються постійно.

Природно, з чисто психологічної точки зору набагато привабливіше стати представником шикарно розрекламованої професії (наприклад, артист), або "серйозної" (політик), або "багатої" (бізнесмен), або "ексклюзивної" (фотомодель) тощо.

На жаль, реально необхідні суспільству спеціальності недостатньо описуються і роз'яснюються у сучасних ЗМІ (до речі, деякі респонденти нашого міні-опитування це помітили, особливо старшого віку). Набагато вигіднішим для самих редакцій (телеканалів, радіостанцій тощо) видавати щось значно "ефектніше" і таке, що легше продається.

Без жодних сумнівів, ЗМІ - дуже серйозне і важливе джерело інформації. Проте, враховуючи загальну ситуацію в засобах масової інформації нині, в основній масі, матеріал, що подається ними, недостатньо інформує людей про переваги і вади тієї або іншої професії. Тому все-таки ЗМІ краще використовувати як допоміжне джерело у досить складному питанні вибору професії.

Переклад статті
Євгена Булгакова,
"Насколько влияют СМИ
на выбор профессии?"
,
спеціально для проекту
"Профорієнтація"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті