Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Аналітик - робота для тих, хто любить "помудрувати" // Профорієнтація
Портрет професіонала / Статті / Аналітик - робота для тих, хто любить "помудр...

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Портрет професіонала

24.04.2008 Аналітик - робота для тих, хто любить "помудрувати"

Аналітик - не найпоширеніша позиція в українських компаніях. Але, як з'ясували "Деньги", це ідеальна робота для тих, хто не боїться монотонності і любить "помудрувати" за помірну платню - $800-1500.

"Якщо у Вас рівень IQ не нижчий 120 і Ви готові дуже багато працювати, тоді надсилайте свої резюме", - чи то закликає, чи то відлякує аналітиків компанія, яка займається інвестиційним консалтингом. Вимоги до аналітиків у подібних оголошеннях часто такі, яких не пред'являють навіть топ-менеджерам. Але поширена думка про те, що робота аналітика вимагає семи п'ядей у чолі, - не завжди правда.

Ця позиція у більшості випадків універсальна. Вона не вимагає якихось ґрунтовних специфічних знань і умінь - на відміну від позицій перекладача, юриста чи дизайнера. Будь-яка людина, яка уміє порівнювати дані і має сміливість робити висновки, може займатися аналітикою. Плюсом цієї роботи можна вважати ще те, що вона не передбачає ухвалення відповідальних рішень. І те, що про результат зусиль аналітика рідко говорять щось погане, оскільки цей результат складно оцінити об'єктивно. Наприклад, одна з найбільших інвесткомпаній протягом всього 2007 року прогнозувала фондовому ринку корекцію. Як на зло, індекс ПФТС зростав і зростав, за темпами зростання вийшовши на одне з перших місць у світі. Весь ринок сміявся. Але іноземні інвестори визнали дослідження тієї інвесткомпанії найкращими, найглибшими. :) І підстави для негативного прогнозу у компанії дійсно були - корекція таки прийшла, але трохи пізніше. :(

Загалом, аналітики непогано влаштувалися як для власників таких конкурентноздатних зарплат (у середньому $1000-1200). Вони і самі це визнають. Керівник центру аналітичних досліджень аграрного холдингу Володимир Осипенко колись очолював великі компанії - говорить, що це була собача робота. "А зараз я на своєму місці. Мені все до душі, і гроші хороші платять. Мені справді подобається з якогось статистичного конгломерату цифр виділяти регулярну складову як базу для прогнозування", - розповів він "Деньгам".

Додамо: аналітик - це посада, а не професія. Хоча б тому, що у різних сферах аналізується різне і по-різному, і подекуди тут не обійтися без профільної освіти. Хоча випадки, коли людина без такої, "покрутившись і нахапавшись", за півроку-рік ставала прекрасним аналітиком, теж відомі. "Деньги" спробували класифікувати найпоширеніші "різновиди" аналітиків, щоб зрозуміти, з якого боку краще підходити до цієї роботи. Теж своєрідний аналіз. :)

Аналітики усілякі потрібні

Частіше за все аналітиків шукають виробничі компанії - для моніторингу профільного ринку: цін, конкурентного середовища, споживчого попиту. Такі аналітики сидять у відділі маркетингу і займаються, по суті, маркетинговим аналізом. До їхніх завдань входить збір даних, з яких потрібно виділити тенденцію.

Решта "підвидів" аналітиків затребувана менше. Фінансові аналітики потрібні фінансовим же установам (торговцям цінними паперами, банкам, компаніям з управління активами) для аналізу стану і перспектив окремих компаній і цілих галузей. Серед їхніх обов'язків - прогнозування вартості цінних паперів підприємства, оцінка його кредитоспроможності. Фондові аналітики розробляють рекомендації для трейдерів, керівництва та інвесторів щодо доцільності вкладень у ту чи іншу компанію.

Аналітиками також називають штатних бізнес-консультантів. Їхнє завдання - аналізувати бізнес-процеси компанії і покращувати їх, моделювати діяльність підприємства, розробляти системи управління цими процесами. Інакше кажучи, їх функцією є бізнес-інжиніринг, "домашній" варіант ERP-системи і консалтингу.

Системні аналітики потрібні роботодавцям для автоматизації бізнес-процесів, написання технічних завдань для програмного забезпечення, створення баз даних. IT-шних аналітиків часто шукають банки, яким потрібно аналізувати якість величезного числа виданих кредитів.

Особлива група аналітиків - співробітники спеціалізованих дослідницьких центрів. Це можуть бути контори, які здійснюють соціологічні та маркетингові дослідження (наприклад, TNS і Gfk).

І це - ще не повний перелік подібних "профі". Фахівець з аналітичним складом мислення може знайти собі застосування у найрізноманітніших компаніях.

Вузьке коло

Різноманіття аналітиків, як не дивно, обмежує коло їхніх потенційних місць роботи. Якщо бухгалтер торгового підприємства після додаткового навчання може стати бухгалтером металургійного заводу або будівельної компанії, то аналітик з енергетики з установи на зразок Центру Разумкова навряд чи запросто перейде працювати до банку. Позиція одна - аналітик, а професії різні. Це найбільший мінус аналітики.

Втім, і тут немає неможливого. Один маститий фондовик-аналітик якось заявив "Деньгам", що, мов, ось візьме він і перейде працювати журналістом до якого-небудь економічного видання, у відділ "Компанії і ринки". А що? І там, і там потрібно тримати руку на пульсі певних галузей, розбиратися у їх специфіці. У той же час чимало журналістів-риночників йдуть до інвесткомпаній. Але приклади переходу аналітиків з однієї сфери в іншу - швидше виняток, аніж правило. Тому не дивно, що аналітики як окремого напрямку підготовки у ВНЗ не існує.

Освіта у аналітиків може бути різною. У Володимира Осипенка освіта математична - він захистив кандидатську з системного аналізу. Математика чи кібернетика, можливо, є універсальним варіантом. А варіант ідеальний - те ж саме плюс щось спеціалізоване як друга вища (фінанси, маркетинг, економіка, менеджмент). Фахівець, який пройшов таку підготовку, має уявлення про різні способи систематизації інформації (фундаментальний, статистичний, технічний аналіз тощо) і розбирається в тому, що йому потрібно аналізувати.

Окремо стоять IT-фахівці: їм достатньо спеціальної освіти (програмування).

Усім аналітикам бажано знати англійську на рівні "упевненого користувача": такі побажання містяться майже у всіх оголошеннях про вакансію (хоча реально вона потрібна далеко не завжди. - Ред.).

Крім базових знань, аналітику можуть знадобитися додаткові. Наприклад, фінансовому аналітику не зайвим буде одержати кваліфікацію CFA (Chartered Finantial Analyst), коштує це щастя близько $1500. Навчатися можна самостійно (замовляючи літературу і "уроки" на платних сайтах) або у навчальному закладі. Найрейтинговіші спеціалізовані курси при одній з київських бізнес-шкіл складаються з шести модулів по дев'ять днів кожен. Бізнес-аналітику знадобиться MBA або інша бізнес-освіта, нехай і українського розливу ($10-25 тис.).

Зв'язані однією зарплатою

Аналітики дійсно найрізноманітніші, але "Деньги" не дарма об'єднали їх у одній статті. У всіх цих фахівців є мінімум дві "реперні точки" - рівень зарплати і схожий спосіб мислення. Збір і якісна обробка інформації з подальшими висновками вимагають посидючості, скрупульозності, аналітичного складу розуму. Це заповітне словосполучення - "аналітичний склад розуму" - присутнє у дев'яти з десяти оголошень про вакансію аналітика. "Аналітик має володіти величезним масивом інформації про компанію і вміти "діставати" потрібну цифру з цього масиву в найкоротші терміни", - говорить спеціаліст з підбору і адаптації персоналу мережі супермаркетів Світлана Гикова. При цьому, за її словами, аналітику не потрібно бути спеціалістом виконавського складу: "Образно кажучи, від нього чекають, що він не тільки правильно складе цифри, але і зрозуміє, про що свідчить отримана сума. І донесе це до керівництва з відповідними рекомендаціями. Він повинен відчувати тенденції, пропонувати ідеї, бачити ситуацію в цілому і моделювати її". Світлана погоджується, що і жвавість, і ступінь аналітичності розуму складно перевірити при прийомі на роботу. Вона говорить, що "підходящість" кандидата визначає за блиском у очах. :) У більшості випадків профпридатність людини підтверджується тільки на ділі.

Найдинамічніше, за словами експертів, зараз розвивається сектор "високотехнологічної" аналітики. Такі фахівці потрібні компаніям, щоб покращувати корпоративну систему безпеки і працювати з величезними базами даних. У майбутньому, на думку рекрутерів, попит на цих фахівців зростатиме більше, аніж на інших аналітиків.

Проте поки що найбільш затребувані аналітики-маркетологи. Директор рекрутингового агентства Management Consulting Валентин Тимошенко говорить, що найчастіше їх потребують компанії зі сфери торгівлі, а також виробники товарів. Їх багато, проте і маркетологів, що дружать з цифрами, на ринку праці теж чимало. Тому у маркетологів-аналітиків часто великий конкурс на вакансію.

Начальник аналітичного департаменту фінансово-аналітичної групи "Про-консалтинг" Олександр Соколов відзначає, що охочих попрацювати аналітиком сьогодні хоч греблю гати. Проте, роботодавцям не завжди є з чого вибирати. "Пропозицій вистачає, але хороших аналітиків мало. У більшості претендентів немає практичного досвіду. А досвідчених фахівців важко переманити. У середньому пошук одного спеціаліста займає у нас місяць-півтора. Інші спеціалісти знаходяться швидше", - говорить пан Соколов. Світлана Гикова вважає за краще приймати на роботу тих, хто має досвід роботи фінансовим менеджером, економістом. За словами пана Тимошенко, досвід можна здобути, і рік-два попрацювавши "на побігеньках" (молодшим фахівцем або помічником аналітика) або "практиком" у певній сфері (наприклад, в аграрному холдингу, щоб потім робити огляди сільськогосподарських ринків).

Рівні пропонованих зарплат у аналітиці приблизно однакові. Рекрутери відзначають, що розмір зарплати більше залежить не від спеціалізації, а від посади. Молодші фахівці коштують $600-1500, старші аналітики і керівники відділів - $1500-2000. У інвесткомпаніях та міжнародних компаніях цифра "стелі" може відсовуватися до $4000-5000. Найближчим часом, на думку експертів, зарплати аналітиків ітимуть у ногу з ринком (а це приблизно +15% за рік). У IT-шників, можливо, доходи зростатимуть швидше, аніж по ринку в цілому, оскільки це дефіцитна категорія фахівців.

Скільки одержують?

Зарплати аналітиків $ на місяць*

Позиція Мінімальне значення Середнє значення Медіана Максимальне значення
Аналітик (маркетинг) 400 800 725 2000
Аналітик (фінанси) 600 1200 1000 3000
Аналітик (IT) 700 1000 1500 4000

* Дані порталів з пошуку роботи.

ПІДСУМОК: Аналітик - це посада, а не професія. Тому роботодавців цікавить не диплом претендента, а його склад розуму і коефіцієнт інтелекту. Хоча до ладу оцінити ані те, ані інше наймачі часто не можуть. Особливо - при прийомі на роботу.

Переклад статті Софії Ткач
"Аналитик - работа для тех,
кто любит "поумничать"
,
джерело: "Деньги"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті