Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Редактор ТБ: робота за кадром // Профорієнтація
Портрет професіонала / Статті / Редактор ТБ: робота за кадром

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Портрет професіонала

19.05.2008 Редактор ТБ: робота за кадром

Не секрет, що конкуренція між телеканалами величезна. Боротьба за глядача і гроші рекламодавців - неабияка, аж до криміналу. Об'єм російського медійного ринку в 2004 році перевищив $6 млрд, а за прогнозами до 2008 року збільшиться до $7,5-8 млрд. Значна його частина припадає на телебачення. Телеканали активно розвиваються не тільки у столиці, але і в регіонах.

Зареєстровані і діють близько 3200 телекомпаній. Програми закриваються, відкриваються, крадуться і купуються. Тільки за останній рік з'явилося чимало нових: "Сегодня в 22" на НТВ, "Пять вечеров" на ОРТ, "Дорогая передача" на REN ТV, "Я готов на все" на РТР. Навіть проекти типу "Дом" або "Большой брат" докотилися до Росії. Одна з ключових фігур у цьому, на перший погляд, хаотичному процесі - редактор. Він перебуває в штаті будь-якої програми: від щоденних новин до реаліті-шоу. У тому ж "Браті", наприклад, працює ціла група - 10 чоловік. Ієрархія чітка. Нагорі - два шеф-редактори, нижче - рядові редактори. Від статусу залежать коло обов'язків і рівень відповідальності. Але головне завдання єдине для всіх: зробити оригінальну передачу, підвищити рейтинг каналу.

Телебачення - робота колективна

Яким би хорошим не був ведучий, але якщо його погано зняв оператор, монтаж невдалий і немає цікавої інформації від кореспондентів - програма приречена на провал. Редактори пов'язують дії телевізійної команди воєдино і приводять "машину" в рух. На всіх рівнях. Ключова роль належить шеф-редакторам. Вони шукають ідею, думають, як виділити програму з маси інших, відірватися від конкурентів. Канал ТНТ став популярним завдяки реаліті-шоу. Хороші думки тут же підхоплюють конкуренти. Після успіху "Квартирного вопроса" на НТВ, на ТНТ стали показувати "Школу ремонта". Те ж саме відбувається з розважальними програмами типу "Кулинарный поединок", "Едим дома", іграми і ток-шоу, не кажучи про інформаційно-аналітичні програми на різних каналах, які схожі немов близнята. Тому мало придумати ідею - її потрібно яскраво втілити. І ось на цьому моменті доля нового проекту залежить від шеф-редактора. Більшість телеігор скопійована із західних каналів. Але чому одну цікаво дивитися, а іншу - ні? У першу редактор відшукав чарівного ведучого, підготував цікаві питання, врахував російський менталітет, запросив яскравих гравців, у другій - все пустив на самоплив.

Хірурги для сюжету

У програмах, побудованих за принципом діалогу з гостем у студії ("Поединок" на НТВ), або авторських передачах, досить одного редактора. В інформаційних і новинних - потрібен цілий штат. У "Вестях" на РТР працює декілька груп рядових редакторів, вони відстежують події, які відбуваються в світі, по Інтернету. Відбирають найбільш цікаві та актуальні. Одержують згоду від провідного редактора випуску, а потім зв'язуються телефонами з власними кореспондентами в різних кінцях країни і світу. Від них, супутниковим зв'язком, оперативно отримують готові відеосюжети. Поспіхом зняті матеріали потребують обробки. Редактори, як хірурги, вирізають із озвученого кореспондентом репортажу зайві слова, речення, враховуючи не тільки значення сказаного, але й інтонації голосу. Потім він монтується з відеорядом. Приміром, якщо йдеться про масові заворушення, саме їх і слід продемонструвати глядачеві "у всій красі". Коли тексту багато, а відеосюжетів не вистачає, починається пошук відповідних кадрів у архіві. В реаліті-шоу у редакторів інші задачі. Вони працюють з відеооператорами, вибирають необхідні зйомки ("потоки" - як вони їх називають), а в прямому ефірі підказують ведучому, на що звернути увагу. В ток-шоу редактори переважно займаються підбором учасників, сценаріями програми, придумують нові теми.

За 15 секунд до ефіру

Головне в роботі редактора - уміння приймати рішення. Від вироблення стратегії програми до надання літературного вигляду текстові репортера-новачка. Редактор визначає, варта новина ефіру чи ні, наскільки значущим є надісланий репортаж, чи може полежати на полиці до кращих часів, оцінює, як впишеться сюжет у канву програми. Уся відповідальність лежить на ньому. Не зміг вчасно добути відеозйомку про страйк у Примор'ї? Репортер у кадрі припустився неточності? Не встиг добре підігнати звук? Хто винуватий? Редактор! І нікого не хвилює, що виникли проблеми із супутниковим зв'язком, що кореспондент надіслав абсолютно "сирий" матеріал за п'ять хвилин до ефіру. Редакторська робота на телебаченні - конвеєр, який не зупиняється ні на хвилину. Ставити чи не ставити сюжет у передачу думати доводиться швидко. Інколи, за 15 секунд до початку трансляції. Без жодного перебільшення.

Пишучий начальник

Утім, керівник, стратег і тактик - для редактора мало. Потрібен талант. Без літературного чуття, вміння писати не вийде робота з матеріалами кореспондентів. Шеф, письменник, оператор, монтажер в одній особі - це редактор ТБ сьогодні. Не випадково багато хто з них - у минулому кореспонденти. Тільки після власних набитих гуль у професії журналіста можна з повним правом братися за редагування матеріалів інших. Тексти мають бути ємними, логічно викладеними і зрозумілими всім. Наведені факти - перевірені, переконливі і яскраві. Все відстежує редактор. Особливість редагування - уміння працювати із зображенням та звуком. Підготувати "сиру" відеозйомку для монтажера і звукооператора із зрозумілим для них розкадруванням: що показується і говориться, а що - вирізається. І, у той же час, витримати формат передачі, зібравши все в єдине ціле, знайти логічні зв'язки при підбірці сюжетів. Відчуття міри, органічності, правдивості - складові майстерності. На жаль, усі необхідні здібності рідко поєднуються у одній людині. Тому хороші редактори ТБ - на вагу золота.

ТБ любить удачливих

Кар'єрний шлях у телередактори звивистий. Попит на них великий, але вакансії на спеціалізованих сайтах зустрічаються не часто. Річ у тому, що на телебачення рідко приходять за заявкою роботодавця. Тут панує творчий хаос, а кадри підбираються найчастіше за принципом "хто є на прикметі" і особистих знайомств. Як правило, починають або з посади кореспондента, або з редакторської позиції у невеликій телекомпанії. І початкові ставки аж ніяк не приголомшливі - 200-400$. Подальше зростання зарплати і кар'єри залежить від ініціативи та успіху. На телебаченні все вирішують випадок і сміливість. Тому, якщо з'являється можливість зробити крок далі, потрібно вміти ризикувати. Ступінь відповідальності обумовлює розміри зарплати. У головних редакторів програм центральних телеканалів вони сягають до 10 000$. Є чого прагнути.

Будні професіонала

Діна Почтарьова, шеф-редактор програми "Времечко" на телеканалі ТВЦ:

- Молодь, яка приходять з журфаку, мріє, в основному, стати або телеведучими, або відомими репортерами. Охочих йти у редактуру значно менше. Не та сфера, де можна здобути популярність. Марнославство редактора - тільки перешкода. Коли ведучий читає текст, написаний мною, цього цілком достатньо, і слави всенародної не потрібно. Але не всі ж такі.

Я на телебачення потрапила випадково. Одного разу по телевізору дивилася програму "Времечко", і ведучий повідомив про набір співробітників. Вирішила спробувати. Прийшло багато бажаючих. Ігор Воєводін і Лев Новоженов якимсь шостим відчуттям відбирали людей. Мені пощастило, залишилася у їх числі. І ось вже 13 років працюю редактором програми.

Моя задача - придумати, як подати матеріали під певним кутом, відповідно до стилю програми, і щоб телеглядачам було цікаво дивитися і слухати. Адже події по всіх каналах ТБ освітлюються одні і ті ж. Навіщо повторюватися? Та й не прийнято це в журналістиці. Наприклад, якщо у нас немає відеосюжету про цунамі в Таїланді, знаходимо в Росії родичів потерпілих. Знімаємо відповіді на телефонні дзвінки до турфірм тощо. Одним словом, треба спробувати представити інформацію оригінально. Редактор - завжди в курсі всього, що відбувається у колег. Я з ранку переглядаю новини на трьох провідних каналах: ОРТ, РТР і НТВ. Враховую, аналізую способи подачі і відразу прикидаю, яким чином та ж тема виглядатиме увечері в нашій програмі.

Сюжети наших кореспондентів часто знімаються за дзвінками телеглядачів, чим ми значно відрізняємося від інших телеканалів. Користуємося, якщо так можна висловитися, послугами найдешевшого і незалежного інформаційного агентства - народного. Люди дзвонять, розповідають про проблеми, ми відправляємо туди знімальну групу. Іноді приурочуємо сюжет до якихось пам'ятних дат. Звичайно, години до сьомої вечора "вимальовувався" план випуску "Времечка". Ми з головним редактором і режисером вирішуємо, який сюжет піде першим, другим, третім - за значущістю і актуальністю. Всього їх у нас п'ять, плюс усна інформація - підводка під відеоряд.

Іноді, за годину до ефіру, трапляється важлива подія. Тоді всі п'ять сюжетів злітають з ефіру, і доводиться в авральному режимі переверстувати весь випуск. Ось де стануть у нагоді редакторові міцні нерви і витримка: терміново шукати відеоматеріали, організовувати дзвінки тощо. Нестресостійкі, із слабкими нервами не витримують.

А мені ця професія до душі. Вона змушує постійно розвиватися, дізнаватись щось нове, навчає "розрулювати" будь-які, навіть здавалося б, безнадійні ситуації. Робота цікава, творча, хоча і складна. Цього новачки часто не розуміють. Нам час від часу потрібні редактори, ми даємо оголошення. Але чомусь часто приходять люди, далекі від нашої професії. Одного разу жінка, яка досі пропрацювала 20 років інженером, на питання "Чому ви прагнете стати редактором?", відповіла: "Треба ж з чогось починати".

А взагалі-то я хочу бути ведучою.

Переклад статті Євгена Колодіна
"Редактор TВ: работа за кадром",
джерело: журнал "Куда пойти учиться"
№ 22 від 06.06.2005 р.
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті