Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Небесний персонал // Профорієнтація
Портрет професіонала / Статті / Небесний персонал

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Портрет професіонала

16.01.2008 Небесний персонал

Стати стюардесою може далеко не кожна дівчина. Кандидатки повинні відповідати значному переліку параметрів: вік - 21-30 років, зріст - 164-175 см, вага - 54-65 кг. Необхідно мати приємну зовнішність, правильну поставу і відсутність різних дефектів - шрамів, опіків, а також татуювань і пірсингу на видимих частинах тіла.

Окрім фізичних параметрів, оцінюються особисті якості і комунікативні здібності. Претенденту також необхідний диплом про вищу освіту - в окремих випадках можуть зробити виключення для студентів останніх курсів. І знання російської, української і англійської мов. Також авіакомпанії звертають увагу на громадянство (воно має бути українським) і відсутність судимості.

Добірні кадри

Попри досить жорсткі вимоги, ажіотаж довкола професії не вщухає. Проте охочих опанувати професією чоловіків більше не стає. В авіакомпаніях кількість чоловіків-бортпровідників рідко перевищує 10%. Претендентів, які відповідають усім параметрам, запрошують на співбесіду, яка складається з декількох етапів: особиста співбесіда, психологічне тестування і обов'язкове медичне обстеження.

Начальник служби бортпровідників авіакомпанії "Українські середземноморські авіалінії" Людмила Боброва розповідає, що тільки 30% всіх охочих влаштуватися на цю роботу проходять всі етапи відбору. Після їх проходження, авіакомпанія відправляє майбутніх бортпровідників на навчання до Головного навчального і сертифікаційного центру цивільної авіації України або Міжнародного авіаційного центру підготовки. Вибір авіакомпанією місця навчання залежить від того, на яких повітряних суднах господарюватимуть стюардеси - вітчизняного чи іноземного виробництва. Оплата навчання, як правило, здійснюється авіакомпанією самостійно.

Під час тримісячного навчання основна увага приділяється діям у аварійних ситуаціях. Також вивчають різноманітні психологічні прийоми і тактики, які дозволять у майбутньому уникнути або нівелювати конфліктні ситуації на борту, короткий курс англійської мови і міжнародне законодавство.

Після завершення навчання і складання іспитів новоспеченим стюардесам і стюардам видають допуск до польотів.

Заради чого муки

Тим, що закінчили навчання, довірять пасажирів не відразу, для цього необхідно пройти як мінімум 30-годинний льотний інструктаж. І ось, здавалося б, мрія збулася - ви у небі. Проте не все так райдужно, як видається спершу. Робота стюардеси полягає у наступному: обслуговування пасажирів на борту літака - подача їжі та напоїв, виконання прохань і відповіді на питання пасажирів, спілкування з конфліктними клієнтами авіаліній. А також забезпечення безпеки пасажирів на борту в стандартних і аварійних ситуаціях. Проведення демонстрації аварійно-рятувальних засобів - на сленгу стюардес вона називається "бенефіс", а також здійснення зв'язку між екіпажем літака і пасажирами. Окрім цього, в обов'язки стюардес входить прибирання салону і туалетів у польоті.

Можливості кар'єрного росту

Людмила Боброва запевняє, що попри поширену думку про відсутність кар'єрного росту в професії бортпровідника, він існує. "Деякі співробітники саме через нього продовжують роботу, не зважаючи на істотну "текучку" кадрів. Працьовитий і цілеспрямований бортпровідник з часом може посісти позицію старшого бортпровідника, методиста, інструктора, начальника служби бортпровідників", - розповідає пані Боброва. Окрім можливості кар'єрного росту, бортпровідники також можуть бути зацікавлені в отриманні пільгової пенсії - після 10 років роботи в авіакомпанії можна вийти на пенсію у віці 45 років.

Проте негативів у професії теж вистачає. Алла Денисова пропрацювала близько 3-х років у авіакомпанії, яка спеціалізується у галузі чартерних і ділових перевезень, і пішла, не витримавши напруженого графіка роботи. "На борту літака необхідно бути як мінімум за 2 години до вильоту. Доводилося літати у будь-який час доби, виїжджати з дому серед ночі. Такий стан речей рідко сприяє сімейному благополуччю. Саме тому в авіаційному середовищі досить поширені шлюби між пілотами і стюардесами - тільки люди схожих професій зможуть з розумінням ставитися до такої особливості роботи", - вважає пані Денисова. В той же час, за її словами, спілкування з впливовими людьми, які користувалися послугами авіакомпанії, і навики роботи з конфліктними пасажирами допомогли їй влаштуватися на пристойну роботу після того, як вона пішла з авіації.

Непогані гроші

Всі перераховані незручності стюардесам компенсують декілька чинників. Перший - це можливість побачити світ. Втім, як стверджують досвідчені стюардеси, вона не завжди здійсненна. "Часто побачити світ вдається тільки в околицях аеропорту, якщо не з ілюмінатора", - пояснює бортпровідниця авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" Ірина Кречетова. Друга перевага - це заробітна плата. Як правило, заробітна плата "новеньких" стюардес складає $700-800. До цієї суми включається ставка і нальот годин. Останнє і досвід у професії взаємопов'язані. Чим більший досвід, тим на триваліші рейси ставлять стюардесу, відповідно збільшується нальот годин і зарплата. У досвідчених співробітниць заробіток може становити $1500. Втім, є і ще один чинник, який дозволяє збільшити встановлену авіакомпанією зарплату - чайові. Алла Денисова розповідає, що у її практиці бували випадки, коли у місяць чайові збільшували її заробіток як мінімум удвічі. "Втім, можливість одержати чайові є, тільки якщо працюєш з VIP-клієнтами. Для них $50-100 - несерйозні гроші, а для мене підмога. На регулярних же рейсах великих авіакомпаній давати чайові не прийнято", - стверджує пані Денисова.

Зарубіжний досвід

Професія стюардеси не така романтична, як може здатися на перший погляд.

Стюардес сприймають як "лялечок з візками", не переобтяжених роботою, основною вимогою до яких є приємна зовнішність. Але дослідження показали, що напруга, яку переживає стюардеса на робочому місці, викликає у неї серйозний стрес, що може призвести навіть до самогубства. Рівень самогубств серед стюардес у три рази вищий, аніж серед решти людей. Вік стюардес, які наклали на себе руки, складав від 23 до 44 років.

З опитаних 2000 стюардес авіакомпанії Alitalia, понад одна п'ята сказали, що вони зазнавали сексуальних домагань з боку пасажирів. Ще серйозніша небезпека для стюардес загрожує з боку екіпажу авіалайнера. Понад половина стюардес зізналися, що їм доводиться миритися із непристойними репліками або розв'язною поведінкою їхніх колег або начальників. Гнів і тривога, що виникають у пасажирів через затримку рейса, можуть провокувати їх не підкорятися стюардесам, і навіть висловлювати образи на їхню адресу. Наявність у стюардеси дітей також стає причиною стресу - на час роботи їх необхідно десь прилаштувати. Три четверті стюардес, які мають дітей, вважають, що при їхній роботі дуже важко бути хорошою матір'ю.

Часті авіаперельоти, пов'язані із зміною часових поясів і порушенням біоритмів, призводять до зменшення об'єму мозку і проблем з пам'яттю та увагою. Ці дані були одержані дослідниками з університету Брістоля, які вивчали стюардес, що працюють на міжнародних авіарейсах.

Учені використовували ядерну магнітно-резонансну томографію, щоб виявити порушення в головному мозку. Виявилося, що у жінок, які взяли участь у дослідженні, скроневі ділянки мозку, в яких містяться зони, відповідальні за пам'ять, зменшені в об'ємі. Крім того, у них був підвищений рівень гормону стресу - кортизолу. Дослідження також довели, що при частих дальніх авіаперельотах порушується пам'ять і ускладнюється навчання. Проте вплив зміни часових поясів значно слабшає, якщо між перельотами персонал одержує більше часу для відпочинку. Учені вважають, що подібні явища можуть виникати і у людей, що працюють в нічну зміну, і у батьків, які недосипають через грудних дітей.

Переклад статті
Вікторії Мельник
"Небесный персонал",
джерело: "24"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті