Портрет професіонала / Статті / І знову про менеджерів

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Опитування

Щоб досягти успіху, я стану фахівцем в галузі:

Портрет професіонала

20.08.2008 І знову про менеджерів

Жодна компанія не може існувати без менеджерів - адже тільки-но з'являється фірма, відразу ж виникає і потреба у керуванні нею. Саме цим займаються сучасні менеджери. Тому можна сказати, що сьогодні менеджер - одна з основних і найбільш затребуваних професій.

Менеджмент - це управління

Англійське слово "management", яке вживається у російській та українській мовах без перекладу, походить від латинського слова "манус" - "рука". Спочатку це слово використовувалося у галузі управління тваринами і означало мистецтво керування ними. Пізніше воно поширилось на сферу людської діяльності і стало використовуватись для позначення процесів управління людьми та організаціями. Сучасне розуміння цього терміну, яке наведене в Оксфордському словнику, визначає менеджмент як:

  1. вид діяльності, процес управління людьми у різноманітних організаціях;
  2. область людського знання, особливе мистецтво, навик управління;
  3. певну категорію людей, які здійснюють роботу по управлінню, сукупність (групу) менеджерів галузі, підприємства, підрозділу.

Отже, менеджмент - це, в першу чергу, управління. А управління, за визначенням Пітера Друкера, це особливий вид діяльності, який перетворює неорганізований натовп на ефективну, цілеспрямовану і продуктивну групу. Тому менеджмент можна визначити як сукупність методів, принципів, засобів і форм управління організацією з метою підвищення ефективності її роботи. А менеджера - як працівника компанії, який узяв на себе відповідальність за якісне виконання доручених йому виробничих процесів, і з цією метою керує підпорядкованими йому працівниками, безпосередньо зайнятими у цих процесах.

Кожен структурний підрозділ фірми очолює менеджер, основний вид діяльності якого включає управління внутрішніми процесами в підрозділі і узгодження їх зі всіма зовнішніми процесами. По аналогії з групуванням структурних підрозділів, одні менеджери підпорядковуються іншим менеджерам, утворюючи таким чином ієрархію менеджерів (управлінську ієрархію)!

Слід також врахувати, що високий рівень кваліфікації і великий об'єм відповідальності працівника ще не означають того, що він є менеджером. Якщо він самостійно і одноосібно виконує роботу, пов'язану з управлінням, то це ще не дає підстави вважати його менеджером. Потреба в менеджменті з'являється тільки у тому випадку, коли обсяг роботи та її складність вимагають залучення додаткових працівників, які спеціалізуються в конкретних питаннях, і виникає необхідність управляти їх діяльністю.

Робота на результат

Кінцевою метою діяльності будь-якого менеджера є досягнення необхідного результату (якості) всіх виробничих процесів, які виконуються в очолюваному ним структурному підрозділі. Управління людьми-працівниками компанії не є метою його діяльності, це тільки спосіб і засіб, який дозволяє менеджеру досягти потрібних результатів.

На думку фахівців, у цієї професії є ряд особливостей:

  • Менеджер - це керівник і у нього завжди є підлеглі.
  • Менеджер може бути підприємцем, тобто керувати власною справою, а може бути найманим працівником.
  • Менеджер може керувати комерційною, чи некомерційною організацією.
  • Менеджери очолюють державні, суспільні та релігійні організації, і цей список можна продовжити.

При цьому менеджер може очолювати підприємство і організацію (менеджери вищої ланки), а може очолювати тільки її частину (менеджери середньої, нижчої ланки).

Серед основних функцій менеджера виділяють:

  • Планування - визначення цілей організації та дій по їх досягненню.
  • Організація - структуризація роботи співробітників, яка підвищує ефективність роботи.
  • Розпорядництво - це процес доведення рішень від менеджера до його співробітників.
  • Координація - узгодження і встановлення взаємозв'язків для досягнення поставлених цілей.
  • Мотивація - створення умов, які спонукають співробітників ефективно виконувати роботу відповідно до їхніх обов'язків.
  • Контроль - забезпечення досягнення поставлених цілей шляхом відстежування процесу роботи, термінів її виконання і своєчасного виправлення помилок.

Три ролі керівника

Спеціалісти відзначають, що у функціональному плані всі дії менеджера умовно можуть бути розподілені на три групи. Можна вважати, що виконання функцій, віднесених до однієї з трьох груп, відповідає одній з трьох ролей керівника.

У цій системі головне місце посідає "Адміністратор", який здійснює необхідні дії з управління підлеглими йому працівниками, інформування потрібного мікросередовища. "Технолог" забезпечує технологічну підтримку дій менеджера і підготовку рішень, а "Спеціаліст" зайнятий супутньою діяльністю неуправлінського характеру.

У ряді випадків конкретні дії менеджера неможливо однозначно віднести до тієї чи іншої ролі, коли менеджеру доводиться вирішувати завдання, які одночасно входять до сфери відповідальності різних ролей.

Переклад статті Юлії Юткіної
"И снова о менеджерах",
за матеріалами "Личные Деньги",
джерело: "Работа и учеба"
- 2006. - №45 (482). - с.30
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті