Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Огляд тенденцій ринку праці для фахівців і менеджерів середньої і вищої ланки // Профорієнтація
Потрібні фахівці / Статті / Огляд тенденцій ринку праці для фахівців і менедж...

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Потрібні фахівці

05.10.2007 Огляд тенденцій ринку праці для фахівців і менеджерів середньої і вищої ланки

Дані для формування огляду одержані на основі інформації сайту headhunter.com.ua про вакансії від українських і міжнародних компаній і резюме фахівців, що запропонували свої послуги на ринку праці. Період вивчення - перше півріччя 2007 року.

Зміст

  1. Попит і пропозиція на ринку праці. Загальні тенденції
  2. Яких саме фахівців шукали працедавці?
  3. Що шукали претенденти?
  4. Яких саме фахівців шукали якнайбільше? Аналіз по професійним сферам
  5. Рівень пропонованої заробітної платні
  6. Вищий менеджмент: тенденції на ринку праці

Попит і пропозиція на ринку праці. Загальні тенденції

Протягом першого півріччя 2007 року на сайті HeadHunter.com.ua. було розміщено більше 8 тисяч вакансій і 10 тисяч резюме фахівців і менеджерів середньої і вищої ланки. Працедавці і кандидати розміщували свої пропозиції в рамках двадцяти шести запропонованих в рубрикаторі професійних областей.Вивчення кількості вакансій і резюме в цих областях демонструє картину розподілу попиту і пропозиції. Простими словами, відповідає на такі питання: "Кого шукали працедавці?" і "Що шукали претенденти?".

В нижченаведених таблицях ми бачимо, що попит і пропозиція не співпадають. Найбільша кількість пропозицій від працедавців у першому півріччі 2007 року надійшла фахівцям в області інформаційних технологій. А ось в "рейтингу" найбільш запитаних вакансій ця професійна область виявилась тільки на 4-й позиції. У свою чергу, найбільша кількість претендентів обрали сферу продажу.

З цікавих спостережень - підвищений інтерес претендентів до професійної сфери "Маркетинг/Реклама/PR" (на другому місці за кількістю пропозицій з їх боку) і кількість пропозицій, яка зростає в порівнянні з минулим роком, з боку працедавців в області "Банки/Інвестіциї/Лізінг".

Яких саме фахівців шукали працедавці?

Кількість пропозицій з боку працедавців в окремих професійних сферах, 1-е півріччя 2007 року.

№ п/п Професійна сфера %
1 Інформаційні технології/Інтернет/Телеком 19,95
2 Продаж 16,23
3 Банки/Інвестиції/Лізинг 9,27
4 Бухгалтерія/Управлінській облік/Фінанси підприємства 9,22
5 Маркетинг/Реклама/Піар 8,65
6 Адміністративний персонал 5,50
7 Управління персоналом/Тренінги 3,86
8 Будівництво/Нерухомість 3,00
9 Вищий менеджмент 3,00
10 Виробництво 2,76
11 Транспорт/Логістика 2,61
12 Страхування 2,87
13 Юристи 2,47
14 Медицина/Фармацевтика 1,54
15 Автомобільний бізнес 1,47
16 Початок кар'єри/Студенти 1,39
17 Закупівлі 1,37
18 Консультування 1,21
19 Мистецтво/Розваги/Масс-медіа 1,08
20 Туризм/Готелі/Ресторани 0,78
21 Інсталяція і сервіс 0,62
22 Наука/освіта 0,45
23 Безпека 0,33
24 Некомерційні організації 0,18
25 Видобуток сировини 0,10
26 Спортивні клуби/Фітнес 0,09

Що шукали претенденти?

Кількість пропозицій з боку претендентів в окремих професійних сферах, 1-е півріччя 2007 року.

№ п/п Професійна сфера %
1 Продаж

14,50
2 Маркетинг/Реклама/Піар

11,98
3 Бухгалтерія/Управлінській облік/Фінанси підприємства

11,00
4 Інформаційні технології/Інтернет/Телеком

9,89
5 Вищий менеджмент

7,68
6 Банки/Інвестіції/Лізинг

6,22
7 Адміністративний персонал

5,16
8 Управління персоналом/Тренінги

4,58
9 Початок кар'єри/Студенти

4,38
10 Транспорт/Логістика

3,75
11 Юристи

3,53
12 Виробництво

3,51
13 Будівництво/Нерухомість

2,10
14 Закупівлі

1,68
15 Мистецтво/Розваги/Масс-медіа

1,63
16 Туризм/Готелі/Ресторани

1,44
17 Автомобільний бізнес

1,37
18 Медицина/Фармацевтика

1,32
19 Консультування

1,13
20 Наука/Освіта

0,97
21 Страхування

0,66
22 Безпека

0,42
23 Інсталяція і сервіс

0,40
24 Некомерційні організації

0,38
25 Видобуток сировини

0,23
26 Спортивні клуби/Фітнес

0,09

У першому півріччі 2007 року найбільша кількість вакансій була запропонована компаніями у межах таких професійних сфер: "Інформаційні технологии/Інтернет/Телеком", "Продажі", "Банки/Інвестіції/Лізинг" і "Бухгалтерія/Управлінській облік/Фінанси підприємства". Це відрізняється від картини, яку ми спостерігали у 2005 і 2006 роках. З першої четвірки в 2007 році "випали" область "Маркетинг/Реклама/PR", поступившись місцем для сфери "Банки/Інвестіції/Лізинг", що очевидно пов'язано з різким зростанням банківської сфери.

Тут і далі у цьому звіті наведені дані з професійних сфер діяльності, які є наймасовішими.

Кількість вакансій по професійних сферах, що лідирують за кількістю пропозицій у першому півріччі 2007 року

Діаграма 1
Інформаційні технології/Інтернет/Телеком Продаж
Банки/Інвестиції/Лізинг Бухгалтерія/Управлінській облік/Фінанси підприємства
Маркетинг/Реклама/ПР Адміністративний персонал
Управління персоналом/Тренінги Будівництво/Нерухомість
Вищий менеджмент Виробництво
Транспорт/Логістика Страхування
Юристи Медицина/Фармацевтика

Коментарі

Марина Маковій, директор HeadHunter.com.ua:

Дані огляду достатньо коректно ілюструють тенденції розвитку бізнесу в Україні за допомогою картини ринку праці. Зростання попиту на певні групи фахівців свідчить про активний розвиток інформаційних технологій, стрімке розширення банківської, фінансової сфери, сфер страхування і виробництва.

У першому півріччі 2007 року ринок праці "ознаменувався" рядом дискусій. Одна з них торкається питання завищення кандидатами своєї "вартості" на ринку праці. Для цього, на мій погляд, є декілька причин. По-перше, загальна нестача кваліфікованого персоналу породжує конкуренцію за співробітників, що неминуче призводить до готовності кандидатів максимально підвищувати свої вимоги по відношенню до умов праці. По-друге, компанії самі "підливають олію у вогонь", всіляко уникаючи відкритого інформування про рівень зарплат, а іноді і про свою компанію. За даними HeadHunter.com.ua у середньому тільки 30% оголошень про вакансії містять інформацію щодо запропонованого рівня заробітної плати. При цьому фахівці з підбору, як в рекрутинговых агентствах, так і в компаніях, стикаються з достатньо складною ситуацією: не дивлячись на високий дефіцит багатьох фахівців, зростають вимоги компаній до того, якого типу і рівня співробітники їм потрібні.

У цьому випуску як ніколи часто зустрічається фраза "дефіцит фахівців", яку частково можна пояснити тим, що більшість експертів, які коментують тенденції ринку праці у цьому огляді, - фахівці, що займаються питаннями пошуку і підбору персоналу. Варто зазначити, що у минулому півріччі особливо помітним був інтерес до випускників вузів і фахівців без досвіду, яких компанії готові "вирощувати" в надії одержати навчений і лояльний персонал. Проте, нарікання на якість вузівської підготовки не стихають.

Олексій Юрченко, директор компанії Hudson Global Resources:

У першій половині 2007 року наша компанія, яка спеціалізується на підборі середньої і вищої керівної ланки, відзначила наростаючу тенденцію дефіциту досвідчених професіоналів зі знанням мови і необхідних якостей і вмінь. В основному це спеціальності у фінансовій сфері, в торгівлі і виробництві, і, особливо у сфері управління персоналом. В другому кварталі ми розпочали дослідження серед працедавців, яке називається Індекс Працедавця (Job Index), в якому було опитано 200 компаній в Україні. Це дослідження проходить в багатьох країнах Європи і в Америки. Попередні дані нашого звіту у деяких сферах подібні до даних Барометра, і можна відзначити наступне: найбільший попит на ринку праці на фахівців у сфері продажу і виробництва, а серед співробітників, що працюють за договором підряду - це адміністративні працівники і працівники низької виробничої ланки (ручна праця). Можна також відзначити, що для багатьох компаній набір випускників і їх подальше навчання стає частиною невід'ємної стратегії розвитку компаній.

Яких саме фахівців шукали якнайбільше?

Інформаційні технології

У 2007 році кількість пропозицій фахівців в області інформаційних технологій практично не змінилася у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Найбільш запитані, як і раніше, програмісти і розробники. І саме тут найбільший дефіцит професіоналів. Говорячи простими словами, на одну вакансію програміста доводиться 0,2 фахівця. Проте, спостерігається загальне зниження попиту з боку працедавців на фахівців в області "Інформаційні технології/Інтернет/Телеком". Кількість вакансій перестала зростати так помітно, як у минулі періоди. Стрибок попиту на аналітиків в цій області, який спостерігався минулого року, не привів до формування дефіциту на них. Більш того, у першому півріччі 2007 року аналітики опинилися найменш дефіцитними фахівцями у області "Інформаційні технології/Інтернет/Телеком".

Професійна сфера "Інформаційні технології/Інтернет/Телеком" (кількість вакансій за деякими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року)

Діаграма 2
Програмування/Розробка Інженер
Системний адміністратор Управління проектами
Телекомунікації Продаж
Системна інтеграція Запровадження систем управління підприємством
Мережеві технології Підтримка/Helpdesk
Адміністратор баз даних Тестування

Коментарі

Олена Сотник, начальник відділу підбору і адаптації персоналу корпорації "Інком":

У першому півріччі 2007 року на ринку інформаційних технологій дійсно спостерігався підвищений попит на програмістів і розробників додатків. Це пов'язано з черговим витком розвитку аутсорсингу у сфері розробки програмних продуктів, активним запровадженням вже завершених софтовых рішень, направлених на підтримку і адаптацію нашого бізнесу, а також бізнесу замовника. Сьогодні на український ринок активно виходять компанії, які пропонують в аутсорсинг своїх фахівців, що спеціалізуються в області Java, Net, SAP, Oracle. Крім того, розвиток українського ІТ- ринку припускає відповідне зростання використання сучасних апаратних засобів серед компаній, які прагнуть ефективно працювати. Тому паралельне зростання кількості вакансій інженерів, що спеціалізуються на "залізі", так званому "Hardware", які забезпечують упровадження і інсталяцію ІТ-систем для можливості автоматизації бізнес процесів компаній, є вельми закономірним. Все більше уваги приділяється безпеці, оскільки системи безпеки сталі складовою частиною саме ІТ-інфраструктури компанії. І я думаю, найближчим часом попит на фахівців з безпеки мереж і захисту інформації тільки зросте.

Необхідно відзначити зростання кількості сертифікованих фахівців по різних напрямах ІТ. Проте і тут є свої нюанси, пов'язані з істинним рівнем підготовки. Зокрема в Центрі Знань корпорації Інком, ми вважаємо, він дійсно відповідає високим стандартам і підтверджує кваліфікацію цих співробітників. Розвиток нових високоінтелектуальних технологій, на жаль, не пов'язаний в Україні з відповідною підготовкою фахівців у вузах. Реально на сьогоднішній день їх не готує жоден вищий учбовий заклад України, тому надалі боротьба за молоді таланти тільки посилюватиметься, а через великий попит з боку потенційних працедавців питання про якість претендентів залишається відкритим.

У другій половині 2007 року, на мій погляд, значного зростання заробітної платні не відбудеться. Рівень оплати відповідатиме такому в першому півріччі. Зміни в оплаті праці в другому півріччі цього року будуть швидше залежати від подальшого розвитку технологій, коли фахівцям потрібно буде розвиватися по "горизонталі", а не по "вертикалі".

Інна Коваленко, менеджер по персоналу Terrasoft:

Я, як і мої колеги по галузі, спостерігаю загальний дефіцит ІТ-фахівців, а разом з цим і зростання рівня їх зарплат. Ринок інформаційних технологій залишається і планує бути високо конкурентним, що приводить до цілком природної боротьби компаній за ІТ-фахівців.

Говорячи про події нещодавнього періоду на ринку ІТ і телекомунікацій, можу відзначити, що реструктуризація великих компаній призвела до появи на ринку кваліфікованих фахівців, які відразу ж знайшли своє місце в інших компаніях. Передбачаю, що працедавці знаходитимуть все більш витончені методи боротьби за персонал і посилюватимуть "полювання" за випускниками ИТ-спеціальностей.

Продаж

Найбільшим попитом у першому півріччі 2007 року були фахівці з продажу в області FMCG (продуктів харчування і товарів народного споживання). Продовжує зростати попит на "сейлзів" у секторі послуг для бізнесу, що усилює потребу у підготовлених менеджерах з продажу (по роботі з клієнтами), готового не тільки супроводжувати клієнта до моменту продажу, але і довгостроково підтримувати його в процесі використовування послуги або продукту, формуючи лояльність до компанії. Саме за цією категорією фахівців спостерігається найбільший рівень дефіциту у професійній сфері "Продаж" (індекс 0,4)*.

Вивчення співвідношення кількості резюме до кількості вакансій, розміщених в першому півріччі 2007 року за всіма спеціалізаціями у сфері "Продаж", вказує на загальний дефіцит фахівців з продажу товарів і послуг (індекс 0,8). Проте, у першому півріччі 2007 року кандидати виявили підвищену увагу до вакансій у сфері управління продажем. Пропозиції з їх боку перевищили кількість вакансій майже у півтори рази.

* Індекс відображає кількість резюме, що припадають на одну вакансію (враховуються тільки резюме і вакансії, розміщені на сайті за певний період; резюме, розміщені до або після періоду вивчення, не розглядаються).

Професійна сфера "Продажу" (кількість вакансій за деякими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року)

Діаграма 3
Продукти харчування Продукція народного споживання
Послуги для бізнесу Комп'ютерна техніка/програми
Електротехнічне обладнання Товари для бізнесу
Будівельні матеріали Станки, масивне обладнання
Електрика, фото, відео

Коментарі

Оксана Бочковська, фахівець з пошуку і підбору персоналу служби управління персоналом ІАЦ "ЛIГА":

На фоні нестачі кваліфікованих менеджерів з продажу продукції ІТ-напрямку, варто виділити такі стійкі тенденції, які спостерігаються під час пошуку співробітників у сфері продажів:

- Претенденти в резюме зазначають завищений рівень ставок (постійної частини оплати) і готовність працювати за невеликий відсоток від продажу, хоча професійні продавці велику частину оплати повинні одержувати від обсягів продажу, а не від ставки.

- У сфері продажу велика частина співробітників - студенти заочних, вечірніх і дистанційних форм навчання, які можуть працювати повний робочий тиждень. У результаті, сфера продажу розглядається як старт кар'єри, звідки згодом переходять до інших підрозділів, які супроводжують продаж, або не пов'язані з ними. Хоча є і ті, хто залишається у сфері продажу. Але це швидше за все виключення, ніж правило.

- Найбільш успішнішними продавцями звичайно стають кандидати, які приїхали з інших міст.

Останнім часом помітно збільшилися інвестиції компаній у навчання продавців, про що свідчить резюме фахівців, де вказано значний арсенал тренінгів з навичок продажу. У великих компаніях, які продають послуги або продукцію, яку "супроводжують" надалі, з'являється чітке розділення функцій: одні менеджери знаходять нового клієнта і продають продукцію, інші - презентують продукт зацікавленому клієнту, треті - працюють з постійними клієнтами.

Ганна Галанова, менеджер по персоналу київського філіалу ВАТ "Миронівський хлібопродукт":

Я і мої колеги згодні з тим, що ринок праці відчуває дефіцит кваліфікованих кадрів. У сфері продажу пропозицій від претендентів достатньо, але дійсно відповідних фахівців мало. Часто до рук потрапляють резюме претендентів, особливо зі сфери продажу, робочі місця яких змінювались кожні 2-3 місяці. До речі, подібні "хвилі" спостерігаються і у топ-менеджерів, і у персоналу середньої ланки. Це формує негативний портрет кандидатів у очах працедавця.

Наша компанія вважає, що хорошого фахівця приваблює не тільки рівень оплати праці, але й соціальні гарантії. Ми, наприклад, обрали стратегію повного соціального захисту персоналу, яка містить у собі "прозорість" зарплат, відсутність обмежень в зарплаті на випробувальний термін, нормований робочий день. Це надає людям впевненості у завтрашньому дні, а компанії - співробітників, які добре працюють і лояльні. У результаті ми підбираємо торговий персонал переважно з метою розширення, а не закриття вакансій, що є терміновими.

Юлія Марющенко, директор департаменту управління персоналом компанії "Петрус":

На ринку праці спостерігається зниження рівня кваліфікації фахівців у сфері продажу, що пов'язане зі зростаючим на них попитом, починаючи від торгових представників і до регіональних менеджерів. Особливість полягає у тому, що кадри у даному сегменті "курсують" від одного працедавця до іншого кожні 6-12 місяців, це частіше за все обумовлено їх слабкою результативністю і професіоналізмом.

Що стосується фахівців у сфері маркетингу, варто чекати зростання інвестицій на їх навчання. Для цієї категорії персоналу найефективнішим є навчання за кордоном. Для фахівців у сфері продажу найбільш результативне навчання за допомогою внутрішніх тренерів, які постійно навчаються ззовні компанії. Ці фахівці найкраще будь-яких консультантів знають потреби компанії, корпоративні стандарти і культуру відносин і більш відповідально відносяться до задач навчання і розвитку персоналу.

Банківська і інвестиційна сфера

Приблизно в середині 2006 року на ринку праці почав помітно зростати попит на працівників банків. У першому півріччі 2007 року це зростання перевершило очікувані прогнози. "Банки/Інвестіції/Лізинг" стала однією з трьох професійних областей, що запропонували більш всього вакансій на ринку праці в першому півріччі 2007 року. В порівнянні з минулим роком кількість вакансій у банківській сфері, запропонованих на сайті HeadHunter.com.ua, зросла у 3 рази.

Запропонована діаграма демонструє, що в визначений період найбільшу кількість вакансій компанії пропонують фахівцям з кредитування. При цьому, у порівнянні з першим півріччям минулого року, значно виріс попит на фахівців з ризиків. Раніше вони не фігурували у десятці найбільш запитаних фахівців професійної сфери, що вивчається. Традиційно запитані економісти, фахівці із залучення клієнтів і продажу банківських продуктів. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року значно знизився попит на фахівців, що мають незначний досвід роботи. У першому півріччі 2007 року ці фахівці не увійшли навіть до десятки найбільш запитаних у професійній сфері "Банки/Інвестіції/Лізинг".

Діаграма 4
Кредити Залучення клієнтів
Економіст Аналітик
Кредитні ризики Продаж фінансових продуктів
Розробка нових продуктів/маркетинг Іпотека
Аудит/Внутрішній контроль

Коментарі

Михайло Притула, фахівець з підбору персоналу ЗАТ "Альфа-Банк Україна":

Дійсно, попит на співробітників банківської сфери у першому півріччі значно виріс. Викликано це, в першу чергу, виходом на український банківський ринок нових гравців, яким необхідно мати кваліфікований досвідчений персонал. Результатом цього став відтік кращих фахівців з національних банків у банки з іноземними інвестиціями і дефіцит кваліфікованих фахівців на ринку праці. Наслідок дефіциту, природно, - підвищення рівня заробітної платні. Так, деякі банки з початку року збільшили рівень оплати праці касирам, економістам бек-офісів, співробітникам валютних відділів.

У той же час ми спостерігаємо значну нестачу фахівців по банківських ризиках, внутрішньому аудиту, міжнародній звітності і аналітиків. Частково причина криється у тому, що вузи не готують профільних банківських фахівців. Випускники, як правило, фахівці широкого профілю. З іншого боку, профільні фахівці у сфері ризиків, аналітики не мають достатнього уявлення про особливості роботи банків. Подальші тенденції на ринку праці банківських фахівців передбачити складно, але, упевнений, що дефіцит співробітників у цій сфері не зникне в найближчий рік.

Анастасія Терніченко, департамент персоналу "Райффайзен Банк Аваль":

Збільшення потреби у фахівцях фронт-офісу (кредитування, залучення клієнтів, продажу банківських послуг і продуктів) цілком зрозуміло. Банки зацікавлені у розширенні своєї клієнтської бази, а кількість організацій, що надають фінансові послуги, тільки зростає. Попит на досвідчених фахівців цієї категорії не спадатиме і надалі. Особливо користуються попитом професіонали у сфері корпоративного бізнесу з відмінним знанням англійської мови. Ще один результат конкуренції між банками - попит на фахівців "продуктовиків" і маркетологів, які могли б запропонувати нові послуги, які максимально відповідають очікуванням клієнтів.

Більш ніж запитані і фахівці з кредитних ризиків. Очевидно, що бум споживацького кредитування загрожує зростанням проблемної заборгованості, і лише професіонали у сфері роздрібних ризиків зможуть правильно побудувати скорингові моделі і допомогти банкам вийти з ситуації, що склалася, без втрат. На мій погляд, "полювання" на таких фахівців тільки починається.

Бухгалтерія і фінанси

Одержані дані у цій професійній сфері цілком відповідають даним за аналогічний період минулого року. Кількість пропозицій для бухгалтерів перевищує кількість пропозицій для інших фахівців у цій сфері. Результати також ввказують на початок формування дефіциту на працівників бухгалтерій, хоча ринок це спростовує. У першому півріччі 2007 року зріс попит на аудиторів (десь на 20%).

Професійна сфера "Бухгалтерія/Управлінській облік/Фінанси підприємства" (кількість вакансій за деякими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року)

Діаграма 5
Бухгалтер Фінансовий аналіз
Фінансовий менеджмент Аудит
Керівництво бухгалтерією Економіст
Касир/Інкасатор Казначейство

Коментарі

Максим Козирев, керівник відділу управління персоналом "ПростоФінанс":

Щорічно Україна відкриває нові можливості для розвитку іноземного і українського бізнесу. Багато українських компаній, виходять на міжнародний ринок і вимушені проводити реорганізацію внутрішніх фінансових бізнес-процесів, щоб переконати потенційних партнерів у прозорості своєї фінансової звітності. Окрім того, деякі українські компанії виходять на IPO з метою отримання додаткового фінансування. Деякі власники готують свій бізнес на продаж солідним гравцям ринку. Такі кроки вимагають наявності у штаті досвідчених фахівців у сфері фінансового менеджменту, МСФО, внутрішнього аудиту, а також фахівців, здатних управляти значними проектами з залучення кредитних ліній. Тому огляди HeadHunter.com.ua цілком відображають мої огляди ринку праці.

На мій погляд, політичні події в Україні істотно не вплинуть на зростання іноземних інвестицій. Нас чекає активний прихід іноземних компаній до України, закупівля українських активів, злиття компаній. Іноземні компанії будують бізнес в Україні спираючись на досвід і моделі, випробувані в інших країнах. Таким чином, висока конкуренція підштовхне і українські компанії до підвищення якості корпоративного управління. Дана ситуація підвищить вимоги до фахівців у сфері фінансів. Підвищиться попит на фахівців з міжнародним досвідом і на професіоналів вузької спеціалізації. Згоден з тим, що найближчим часом підвищиться попит на професіоналів у сфері бізнес-ризиків.

Тетяна Буданова, Керівник напряму підбору і оцінки персоналу Сигарного будинку "Фортуна":

Складнощі виникають під час пошуку бухгалтерів, які мають знання починаючи з первинної документації і закінчуючи зведенням бухгалтерської звітності юридичної особи. Такі фахівці найбільш запитані в компаніях. Головним бухгалтерам, особливо у невеликих компаніях, важливо в сучасних умовах максимально відійти від "тунельного" мислення і використовування 3-4 операцій, що обмежує їхні можливості у використанні схем оптимізації оподаткування.

На ринку праці склалася непроста ситуація для фінансових менеджерів, вихід з якої багато компаній бачать у організації стажувань для студентів останніх курсів. Випускники економічних факультетів без досвіду роботи у більшості випадків не в змозі пройти тестування з питань, що стосуються базових фінансових понять, а кваліфікованих фахівців на ринку замало.

Маркетинг, реклама, піар

У порівнянні з минулим роком, у першому півріччі 2007 року знизився попит на фахівців з просування і спеціальних заходів. У зазначений період працедавці були найбільш зацікавлені у фахівцях маркетингових напрямів і управління проектами. Вивчення співвідношення між кількістю вакансій і резюме за окремими спеціалізаціями у зазначений період виявило, що найбільшим дефіцитом користувалися фахівці у сфері політичного PR (індекс 0,3*), інтернет-маркетологи (індекс 0,6) і маркетинг-асистенти (індекс 0,8). Найбільший же інтерес серед претендентів був серед вакансій, пов'язаних з бренд-менеджментом (індекс 1,7), PR і маркетинговими комунікаціями (індекс 1,4). Ця професійна сфера, представлена на 60% жінками. Вони лідирують серед кількості кандидатів, які повідомляють про вільне володіння англійською мовою (біля 40% порівняно з, наприклад, 20% у сфері Банки/Інвестіції/Лізинг). За даними HeadHunter.com.ua, велика частина кандидатів у цій професійній сфері - молоді жінки у віці від 20 до 25 років (58% резюме складене жінками, 40% кандидатів - вікова категорія від 20 до 25 років).

* Індекс відображає кількість резюме, що припадають на одну вакансію (враховуються тільки резюме і вакансії, розміщені на сайті у відповідний період; резюме, розміщені до або після періоду вивчення, не розглядаються).

Професійна сфера "Маркетинг/Реклама/PR" (кількість вакансій за деякими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року)

Діаграма 6
ПР/Маркетингові комунікації Управління маркетингом
Менеджер по роботі з клієнтами Дослідження ринку
Просування/спец.заходи Бренд-менеджер
Менеджер продукту Планування/розміщення реклами
Аналітик Асистент
Дизайнер Копірайтер
Інтернет маркетинг

Коментарі

Андрій Прокопенко, керівник відділу маркетингу Міжнародного інституту бізнесу:

В цілому, графік відповідно відображає ситуацію на ринку праці. Ринок праці у сфері маркетингу і PR в Україні ще не достатньо зрілий і відрізняється відсутністю чітких і загальновизнаних критеріїв оцінки фахівців у даній сфері. Цим, зокрема, викликана нестихаюча дискусія про нестачу професіоналів і завищені вимоги до зарплат з боку претендентів. Тому зростатиме попит на кваліфікованих володарів дипломів, які можуть безпомилково оцінити здатність посісти певні посади і вирішувати професійні задачі.

Зараз зростає роль маркетингу як інструменту управління підприємством, і у зв'язку з цим зростає попит на фахівців у сферах управління маркетингом, досліджень ринку і аналітики. Свій вплив на ринок праці має і світова тенденція збільшення частки інтернет-маркетингу, тому в цьому сегменті спостерігатиметься стійке зростання. В області PR зростатиме попит на фахівців у сфері Investor Relations.

Управління персоналом і навчання

Лідери попиту - фахівці широкого профілю у сфері управління персоналом і рекрутери. Порівняно з минулим роком ці спеціалізації "помінялися місцями", демонструючи зростання в кількості пропозицій для HR-менеджерів і падіння, хоча і незначне, попиту на фахівців у сфері рекрутмента. Найбільша нестача у першому півріччі 2007 року спостерігалася на тренерів (індекс 0,7*) і фахівців з компенсацій та пільг (індекс 0,4). Варто відзначити помітне збільшення кількості вакансій для тренерів (на 40%) порівняно з 2006 роком. Вивчення пропозицій з боку кандидатів у сфері Управління персоналом/Тренинги демонструє підвищений інтерес до вакансій HR-менеджерів (індекс 1,4).

* Індекс відображає кількість резюме, що припадають на одну вакансію (враховуються тільки резюме і вакансії, розміщені на сайті в певний період; резюме, розміщені до або після періоду вивчення, не розглядаються).

Професійна сфера "Управління персоналом/Тренинги" (кількість вакансій за деякими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року)

Діаграма 7
Управління персоналом Рекрутмент
Розвиток персоналу Тренінги
Облік кадрів Компенсації і льготи
Початковий рівень/Мінімальний досвід

Коментарі

Тетяна Коломбет, директор з рекрутингу Brain Source International:

Я здивована, що статистика демонструє зниження попиту на рекрутерів. Розмірковую, з результатів потрібноь зробити дещо інші висновки. Якщо спиратися на наш досвід, то останнім часом попит на рекрутерів зріс. Говорячи про нашу компанію, не дивлячись на те, що активного набору рекрутерів у нас зараз немає, ми завжди готові прийняти на роботу кваліфікованого фахівця. Мені здається, що таке "розташування сил" на діаграмі, пов'язане з двома причинами: (1) рекрутерів досить часто шукають "прямим пошуком", а не за допомогою відкритих джерел; (2) зріс попит на досвідчених HR-фахівців. Без них важко уявити будь-яку компанію, і не тільки міжнародну.

Олена Риженко, директор регіональної мережі Brain Source International:

Попит на фахівців у сфері управління персоналом дійсно зріс останнім часом, що особливо помітно у регіонах. По-перше, це пов'язано з тим, що, локальні компанії виходять на якісно новий рівень - керівництво усвідомлює потребу мати такого фахівця в своєму в штаті, а також вбачає можливість впливу на збільшення доходу компанії через успішну роботу HR-менеджера зі співробітниками. По-друге, це слідство притоки інвестицій в регіональні виробничі підприємства, де у функції HR-менеджера входить широкий спектр обов'язків, пов'язаних з виробничими питаннями.

Наступною фазою, у міру розвитку компаній і запровадження визначальних стандартів роботи з персоналом, буде зростання попиту на вузькопрофільних HR-фахівців, а саме: з розвитку персоналу, компенсацій і пільг, тренінгів тощо. Виходячи з нашого досвіду, у локальних компаній ця потреба виникає через 7-10 років існування.

Логістика

У цій популярній сьогодні професійній сфері найбільшим попитом у першому півріччі 2007 року користувалися фахівці зі складу і митного оформлення (індекс 0,7). Представники компаній-працедавців, що займаються логістикою, відзначають зростання попиту на фахівців у сфері логістики (особливо менеджерів даної сфери) в регіонах України. Темпи розвитку сфери визначають тенденцію виділення окремих вузьких спеціалізацій, що вимагають особливого досвіду і навиків.

Професійна сфера "Транспорт/Логістика" (кількість вакансій за деякими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року)

Діаграма 8
Логістика Закупівлі/Постачання
ВЕД Управління складом
Автоперевезення Митне оформлення
Морські/Річкові перевезення Початковий рівень/Мінімальний досвід

Коментарі

Юлія Ляховенко, менеджер з персоналу DHL Logistics Ukraine:

В цілому у сфері професійної логістики (транспортно-експедиторські компанії, складська логістика) спостерігається нестача кваліфікованих кадрів. Все більше і більше ми звертаємося до кандидатів, що не мають досвіду роботи (випускники профільних вузів), з метою навчання і підготовки власних кадрів.

Значна притока інвестицій слідує чекати, зокрема, у сфері складської логістики. Вже зараз будується велика кількість професійних комплексів в напрямку логістики, і їх число зростатиме. У зв'язку з цим великий попит буде на всі спеціальності даної сфери, і особливо, на мій погляд, на project managers і IT managers, фахівців, які розвивають цей бізнес, створюють нові технології, впливаючи на його конкурентоспроможність.

Страхування

Фахівці в області страхування - одні з найбільш запитаних на ринку праці України. Запропонована діаграма демонструє, що у вказаний період найбільшу кількість вакансій компанії пропонували фахівцям з комплексного страхуванні юридичних осіб і страхування бізнесу.

Близько 30% вакансій у період 2007 були запропоновані в розділі "Керівник напряму" професійної сфери "Страхування". Претенденти проявили найбільшу увагу до вакансій зі спеціалізацій: Автострахування і Комплексне страхування юридичних осіб.

Вивчення співвідношення між кількістю вакансій і резюме за окремими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року показало, що найбільшею нестачею користувалися автострахувальники і фахівці зі страхування юридичних осіб. За даними HeadHunter.com.ua біля 60% кандидатів у цій професійній сфері молоді люди у віці від 20 до 25 років, в основному чоловіки (62% резюме).

Професійна сфера "Страхування" (кількість вакансій за деякими спеціалізаціями у першому півріччі 2007 року)

Діаграма 9
Комплексне страхування Страхування бізнесу
Автострахування Комплексне страхування фізичних осіб
Страхування нерухомості Страхування життя
Регулювання збитків Страхування відповідальності
Початковий рівень/Мінімальний досвід Медичне страхування

Коментарі

Тетяна Пашкіна, провідний фахівець з підбору персоналу для центрального офісу Управління роботи з персоналом ЗАТ "СК" ПРОВІДНА":

Для ринку страхування давно характерний дефіцит фахівців. Хоча на ринку зараз представлено більше 400 компаній, ринок продовжує активно рости і вимагає більшої кількості професіоналів. І якщо економістів, маркетологів, ІИТ-фахівців, фахівців АХО і офісний персонал на ринок страховки менеджери з підбору персоналу активно привертають з суміжних сегментів ринку, із страхувальниками ситуація не така сприятлива. Природно, найбільшу нестачу компанії відчувають у співробітниках вузького профілю - актуаріях, методологах, андеррайтерах. Але навіть за наявності вибору фахівців виникають питання, пов'язані з їх кваліфікацією. Наприклад, рівень роботи з корпоративними клієнтами у компанії і невеликій страховій компанії різний. Так, в великих страхових компаніях діяльність виявляється більш вузькоспеціалізованою.

Основна тенденція ринку страховки, звичайно ж, - розширення мереж регіональних представництв компаній. У зв'язку з цим дефіцит фахівців розширяється, перетікаючи в регіони. Раніше ми вже спостерігали міграцію перспективних фахівців з регіональних представництв до Києва, що "спустошувала" філіали. Тепер дефіцит в регіонах набуватиме ще більш гострого характеру. Особливо бракує фахівців з врегулювання збитків і добровільному медичному страхуванню. Дефіцит фахівців спричиняє за собою зростання заробітної платні і запровадження нових систем мотивації. Наприклад, вводиться декілька ступенів фахівців (головний) з метою реалізації потреб у кар'єрному зростанні і можливостей збільшення заробітної платні. Як мотивуючий чинник вводяться не тільки бонусні системи, але і навчальні програми, системи нематеріальної мотивації.

Якщо говорити про запитаних фахівців в інших професійних сферах, то ми, наприклад, не спостерігаємо дефіциту економістів, бухгалтерів і юристів. Велику кількість випускників з лишком компенсують потреби ринку.

Рівень пропонованої заробітної платні

Дані одержані на основі загальної інформації про пропозиції із заробітної платні у межах розділу спеціалізації, без урахування таких показників як розмір, статус і галузь компаній, що пропонують вакансії, і рівень вимог до кандидатів.

Рівень зарплати, запропонованої працедавцями (перше півріччя 2007 року)

Посада Мін. значення Середн. значення Медіана Макс. значення
Юрист 200 800 600 2000
QA спеціаліст (IT) 400 890 900 1250
Tester (IT) 200 740 700 1600
Менеджер IT проектів 400 2000 2000 15000
NET. Developer 350 1015 800 3000
Java Developer 300 970 1000 2500
Системний адміністратор 200 630 500 2000
Бренд-менеджер 500 1200 1200 3500
Менеджер з маркетингу 300 1000 800 1700
Менеджер зі зв'язків з громадськістю 300 850 700 2500
Менеджер з реклами 300 600 600 1500
Аналітик (маркетинг) 500 670 600 1500
Копірайтер 500 1000 1000 2000
Дизайнер 300 850 600 1700
Асистент маркетолога 250 350 290 600
Менеджер з продажу 200 850 750 2500
Регіональний представник (продажі) 400 850 600 1500
Торговий представник 200 420 300 1200
Менеджер з логістики 300 850 650 1500
Редактор 290 680 500 1700
Журналіст 200 400 350 1000
Фінансовий менеджер 300 700 900 3000
Головний бухгалтер 250 1000 900 3000
Бухгалтер 200 550 450 1500
Аудитор 450 900 900 3000
Економіст 200 400 400 1200
Касир 200 290 300 600
Тренер (бізнес-тренер) 400 1400 1500 2000
Менеджер з персоналу 150 900 800 2500
Рекрутер 250 600 600 2000
Фахівець департаменту (страхування) 200 570 450 1000
Керівник департаменту (страхування) 300 1150 900 2000
Секретар 100 480 450 1000
Персональний асистент 300 790 900 1000

Прим. Медіанний показник, розрахований на основі вакансій, є значенням заробітної платні тієї вакансії, яка знаходиться в середині ранжируваного ряду (побудованого в порядку зростання або спаду наведених значень заробітної платні). Перевагою медіанного показника запропонованої заробітної платні в порівнянні з арифметичним є його незалежність від крайніх значень, оскільки він ділить сукупність на дві рівні частини.

Вищий менеджмент: тенденції на ринку праці

Попит з боку працедавців

На діаграмі нижче наведено кількість вакансій за окремими спеціалізаціями у професійній сфері "Вищий менеджмент". Очевидно, що найбільшим попитом в період 2007 року користувалися управлінці у сфері Продажу. Такі ж дані були одержані і в період 2006 року.

Варто відзначити, що протягом першого півріччя 2007 року спостерігалося зростання попиту на управлінців в напрямку логістики та інформаційних технологій.

Кількість вакансій по деяких спеціалізаціях в професійній сфері "Вищий менеджмент" (перше півріччя 2007 року).

Діаграма 10
1 Продаж 2 Фінанси
3 Адміністрування 4 Виробництво/Технологія
5 Будівництво/Нерухомість 6 Маркетинг/Реклама/PR
7 ІТ/Інтернет/Мультимедіа 8 Транспорт/Логістика
9 Управління персоналом/Тренінги 10 Комерційний банк
11 Інвестиції 12 Управління малим бізнесом
13 Консультування 14 Мистецтво/Розваги/Мас-медіа
15 Медицина/Фармацевтика

Пропозиції претендентів

В 2007 році претенденти топ-рівня (область "Вищий менеджмент") виявили найбільшу цікавість до вакансій у напрямах: Продаж, Управління малим бізнесом і виробництво/технологія. У березні 2007 року до ряду напрямів-лідерів з популярності серед претендентів також приєднався напрям Маркетинг/Реклама/PR.

Кількість резюме фахівців в професійній сфері "Вищий менеджмент" по окремих спеціалізаціях (перше півріччя 2007 року)

Діаграма 11
1 Продаж 2 Адміністрування
3 Виробництво/Технологія 4 Управління малим бізнесом
5 Маркетинг/Реклама/PR 6 Фінанси
7 Консультування 8 Інвестиції
9 Будівництво/Нерухомість 10 Управління персоналом/Тренінги
11 Транспорт/Логістика 12 ІТ/Інтернет/Мультимедіа
13 Комерційний банк 14 Видобуток сировини
15 Туризм/Готелі/Ресторани 16 Медицина/Фармацевтика
17 Мистецтво/Розваги/Мас-медіа 18 Наука/Освіта
19 Юриспруденція

В порівнянні з першим півріччям 2006 року цього року був відзначено зростання зарплат, запропонованих управлінцям у фінансовій і ІТ сферах. По обох позиціях пропозиції середня заробітна плата виросла на 20-30% .

Рівень зарплати, запропонованої працедавцями фахівцям у професійній сфері "Вищий менеджмент" (весна 2007)

Спеціалізація Мін. значення Середн. значення Медіана Макс. значення
Продаж 1000 2000 2000 10000
Фінанси 1000 3000 3200 10000
Інформаційні технології 1500 3000 3000 4000
Управління малим бізнесом 1000 2555 3000 5000
Маркетинг/Реклама/PR 1000 2571 3000 5000

Необхідно відзначити, що більше 25% працедавців зазначають рівень заробітної платні, розміщуючи оголошення про вакансії у професійній сфері "Вищий менеджмент".

Портрет кандидата в професійній сфері "Вищий менеджмент"

Характеристика %
Стать
чоловіки 82
жінки 18
Вік
20-25 4
26-30 22
31-35 31
36-40 21
41-45 13
46-50 6
Понад 50 3
Освіта
Вища 91
Кандидат наук, доктор наук 5

В порівнянні з першим півріччям 2006 року ми спостерігаємо незначне зростання кількості резюме жінок, що претендують на позиції топ-рівня (18% в 2007 році в порівнянні з 15% у минулому).

Дослідження резюме, розміщених на сайті HeadHunter.com.ua у травні 2007 року в розділі "Вищий менеджмент", виявило, що 10% кандидатів одержали вищу освіту в західних вузах (як правило, як другу вищу). 12% кандидатів цієї ж категорії повідомили про отримання короткострокової освіти у західних організаціях (тренінг, семінар, стажування).

Майже 32% кандидатів, що помістили резюме у професійній сфері "Вищий менеджмент", повідомили, що вільно володіють англійською мовою, 3% - вільно володіють німецькою і 2% - французькою.

Коментарі

Вероніка Кудіна, менеджер з маркетингу і PR компанії HR CONSULTING:

Говорячи про сегмент вищого менеджменту, можна відзначити декілька фактів і тенденцій. По-перше, це дефіцит кваліфікованих управлінців. Помірний конкурс на "топовіе" позиції демонструє лиш те, що число охочих працювати на керівних посадах з року в рік зростає. При цьому "якісне" зростання претендентів, на жаль, значно відстає від "кількісного".

Ми, як фахівці з підбору персоналу, прагнемо рекомендувати нашим клієнтам "найкращих з найкращих". Реальність така, що вже на першому етапі відбору відсіваються дев'ять чоловік з десяти. Досить часто претенденти претендують на високу посаду, не маючи відповідних знань і досвіду. Частково це пов'язано з дещо нестандартною ситуацією, що склалася на ринку праці України. Унаслідок "кадрового голоду", викликаного, в числі іншого, зростанням кількості невеликих підприємств, "кар'єрне" зростання для молодої амбітної людини може бути стрімким. Учорашні випускники вузів мають нагоду за пару років трудової діяльності спробувати себе в ролі "директорів", "фінансових директорів", "директорів по маркетингу" тощо. Проте гучна назва посади рідко відповідає функціональним обов'язкам і реальним повноваженням такого "директора". Тому, бажаючи продовжувати кар'єру у великих корпораціях, колишні "директори" невеликих фірм постають перед необхідністю зниження на посаді - їх знання і досвід недостатні для заняття серйозної "топової" позиції.

Але, омолоджування сегменту вищого менеджменту в Україні, що намітилося, має і свої позитивні сторони. Молоді управлінці (до 35 років) частіше готові виступати новаторами і ризикувати, швидше адаптуються до умов, що змінюються, більш відкриті у спілкуванні і демократичні, ніж їх старші колеги. Для них у прагненні до самореалізації заняття високої посади вже саме по собі є мотивом до активної роботи, що значно підвищує лояльність компанії до них.

Проте, "молодість" жодним чином не замінює професіоналізм. В ціні були, є і завжди будуть менеджери, що володіють значними знаннями, багатим досвідом, стратегічним мисленням, вмінням управляти людьми і готовністю брати на себе відповідальність за ухвалені рішення. Такі фахівці рідко шукають роботу. Робота знаходить їх сама, в особі рекрутерів, спостерігачів за кадровими переміщеннями, успіхами і невдачами ведучих менеджерів, або ж у вигляді пропозицій напряму від власників бізнесу.

Радує те, що загальний рівень претендентів на керівні позиції нехай і повільно, але все ж таки зростає. Нагромаджується досвід, напрацьовуються зв'язки, переймаються західні стандарти управління. За останній рік зріс відсоток кандидатів, що заявляють про вільне володіння іноземною мовою. Правда, на жаль, він все ще досить малий. Хоча "fluent English" на даний момент є однією з головних вимог до претендентів на керівні посади, дійсно вільно спілкуватися на іноземній мові здатні небагато. Залишається сподіватися, що тенденція "якісного" зростання претендентів у сегменті вищого менеджменту буде зберігатися, і в майбутньому наші управлінці будуть запитаними не тільки в компаніях, які працюють на українському ринку, але і в зарубіжних корпораціях.

Вікторія Задіора, провідний консультант з напрямку "Управління персоналом" "ІНТАЛЬОВ Україна":

Говорячи про попит на ринку праці на управлінців необхідно відзначити, що украй гостро стоїть ситуація з управлінцями у сфері будівництва - головними інженерами проектів, головними конструкторами, управляючими проектами та інше, що пов'язане з бумом будівництва в Україні. Компаніям необхідні професіонали з серйозним досвідом, яких зовсім небагато. Довгі роки ці фахівці не були запитані або ж займалися однотиповими проектами, і різкий попит на них на сьогодні не може бути вмить задоволений. Варто також відзначити зростання ритейл-сектора, який випробовує брак управлінців.

Оскільки компанії розуміють значення повноцінно збудованої системи управління персоналом, можливо спрогнозувати зростання попиту на HR-директорів. Поки що на ринку більшість менеджерів з персоналу - це фахівці, що мали досвід тільки в рекрутингу. Цього, як правило, недостатньо для того, щоб претендувати на посаду директора з персоналу. Внаслідок цього, ми спостерігаємо не тільки потребу у досвідчених HR-директорах, але і зростання пропозицій щодо заробітної плати для них.

Переклад статті
"Обзор тенденций рынка труда
для специалистов и менеджеров
среднего и высшего звена"
,
джерело: HeadHunter.com.ua
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті