Notice: Undefined variable: vote_query_list in /home/www/osvita.org.ua/data/www/prof.osvita.org.ua/xcore/project/voting/voting.inc.php on line 168
Чи актуальна середня спеціальна освіта в Україні? // Профорієнтація
Потрібні фахівці / Статті / Чи актуальна середня спеціальна освіта в Україні?

 укр

 рус

Благодійний фонд "Розвиток України"

Потрібні фахівці

04.02.2008 Чи актуальна середня спеціальна освіта в Україні?

Україна вже давно відчуває значну потребу в кваліфікованій робочій силі, а, отже, і в якісній професійно-технічній освіті. Тепер вона переживає довгоочікувану епоху відродження. Саме час дізнатися, які спеціальності ПТНЗ мають найбільший попит.

Зелене світло середній освіті!

Прийнятий ще у 2002 році Наказ Президента України закликав до "розвитку мережі професійно-технічних навчальних закладів різних типів, професійних спрямувань та форм власності з урахуванням демографічних прогнозів, регіональної специфіки та потреб ринку праці". Останніми роками заклик був почутий повною мірою. Професійно-технічна освіта переживає епоху відродження.

Середня освіта очима викладачів

Щоб дізнатися про останні тенденції в розвитку середньо-спеціальної освіти, ми звернулися до справжніх фахівців. Лідія Дмитрівна Кришемінська (Л.Д.), директор Вищого комерційного училища м. Києва, і Анатолій Михайлович Нілов (А.М.), директор Вищого республіканського училища фізичної культури м. Києва, погодилися поділитися своєю думкою і досвідом з читачами "Профорієнтації".

- Наскільки актуальною залишається середньо-спеціальна освіта?

Лідія Дмитрівна Кришемінська

Лідія Дмитрівна Кришемінська, директор Вищого комерційного училища м. Києва

Л.Д.: Три основні напрямки підготовки фахівців у нашому училищі - комерційна діяльність, товарознавство, харчові технології - не можуть виявитися непотрібними. Вони завжди були і залишаються одними з найактуальніших спеціалізацій, тим більше протягом останнього десятиліття, коли розвиток готельно-ресторанного і торгового бізнесу став таким очевидним. Вони взагалі на піку популярності. Середньо-спеціальна освіта на сьогоднішній момент не втрачає своєї актуальності, оскільки молоді люди у наш час прагнуть щонайшвидше стати фінансово незалежними і при цьому здобути необхідні знання. Саме середньо-спеціальна, на відміну від вищої освіти, дозволяє поєднувати трудову діяльність з отриманням освіти, а це дуже затребуване поєднання.

А.М.: У нашому училищі готують молодших фахівців з фізичного виховання, тобто наші випускники після закінчення можуть працевлаштуватися у навчальний заклад, займатися тренерською діяльністю або вести спортивний гурток. Вони готові розпочати трудову діяльність або продовжувати навчатися. Враховуючи, що для багатьох дітей з глибинки училище - єдина можливість професійно займатися спортом, можна із впевненістю сказати, що рейтинг нашого учбового закладу не падає.

- Які спеціальності користуються популярністю у абітурієнтів і працедавців?

Л.Д.: Наше училище готує молодших фахівців з дуже популярних зараз напрямків: "бармен", "офіціант", "комерсант реклами", "кухар". На жаль, втрачають свою актуальність професії "товарознавець" і "продавець". У останньому випуску, наприклад, кількість студентів цих спеціальностей складала 130 і 60 осіб відповідно. Раніше усе відбувалось інакше, тепер же, з появою учбових центрів при великих мережах супермаркетів, студенти чомусь не хочуть йти на ці спеціальності, не розуміючи, що за 2 тижні опанувати професію продавця неможливо. Це, до речі, помітно з рівня обслуговування у більшості магазинів - персоналу не вистачає необхідних навиків спілкування і знань.

Анатолій Михайлович Нілов

Анатолій Михайлович Нілов, директор Вищого республіканського училища фізичної культури м. Києва

А.М.: Сейчас будь-який ВНЗ прагне сформувати сильні спортивні команди, тому для наших випускників вступити до вищого навчального закладу нескладно, вони затребувані. Цей факт привертає до нашого училища досить багато абітурієнтів. Останніми роками держава стала поблажливіша до спорту, виділяється більше коштів на підготовку спортсменів. Ми бачимо конкретні результати у вигляді спортивних досягнень на олімпіадах, універсіадах. Наприклад, на останній універсіаді у Таїланді наші молоді спортсмени посіли 2-е місце у світі і завоювали 16 золотих, 10 срібних і 8 бронзових медалей.

- Яка подальша доля випускників ПТНЗ?

Л.Д.: Оскільки училище підпорядковане Київському національному торговельно-економічному університету, то наші випускники одержують можливість вступити на відповідні факультети цього ВНЗ. Така форма взаємин між вузом і ПТНЗ підвищує популярність останніх, оскільки робить училища етапом на шляху до отримання вищої освіти. Треба відзначити, що більшість студентів все ж таки надають перевагу заочній формі навчання, бажаючи поєднувати роботу з навчанням. До того ж, наші випускники можуть вступити відразу ж на 2-й (стаціонар) або 3-й (заочна форма) курс навчання. До того ж, практично 100% наших випускників працевлаштовуються.

А.М.: Багато хто, іноді й внаслідок травм, не пов'язує потім своє життя зі спортом і опановує інші професії. Є й ті, хто, і навчаючись у ВНЗ, продовжують будувати спортивну кар'єру. Яскравий приклад цього - Сергій Демидюк, який закінчив наше училище і здобув опісля економічну освіту, став золотим призером універсіади в Таїланді і посів 6-те місце в світі у змаганнях з легкої атлетики у рамках останньої олімпіади.

Середня освіта в цифрах

Підтвердженням того, що середньо-спеціальна освіта розвивається, служать офіційні дані щодо кількості і спрямованості ПТНЗ, представлені у таблиці (за даними МОН України).

За станом на 2006 р. За станом на 2007 р.
Кількість професійно-технічних навчальних закладів 930 927
З них по галузевих напрямках:
- промисловості 333 331
- будівництва 185 184
- аграрного профілю 270 269
- сфери послуг 142 143
зокрема нових типів з них:
- вищих професійних училищ 168 173
- центрів професійно-технічної освіти 26 32
- професійних ліцеїв 497 505

Сьогодні 331 з 927 училищ з контингентом 146 тис. осіб проводить підготовку працівників для машинобудівної, металургійної галузі, транспорту та зв'язку. Ці напрямки знову стають затребуваними. Динаміка розвитку цих галузей помітна при формуванні контингенту студентів. За даними Міністерства освіти і науки України в 2003 році чисельність учнів, які здобували професії для подальшого працевлаштування у промисловому секторі, становила 130 тис. осіб, а у 2004 році їх кількість знизилася до 121 тис. осіб. У 2005 році, навпаки, кількість студентів зростає і становить вже 128 тис., а в 2007 р. - 146 тис. осіб.

До того ж, збільшилася кількість будівельних професій. Зараз навчання відбувається за 23 основними спеціальностями. Серед найбільш популярних будівельних професій виділяються: штукатури, маляри, облицювальники-плиточники, муляри, електрозварювальники ручного зварювання, столяри будівельні тощо.

Найпопулярнішими, як і раніше, вважаються спеціальності "бармен", "кухар", "офіціант" і "кондитер".

Основними джерелами коштів для розвитку спеціальної освіти залишаються гроші роботодавців - 786 тис. грн., субвенції обласних і районних бюджетів - понад 2 млн. грн., бюджетування з боку регіональних програм - 150 тис. грн., доброчинність приносить сфері близько 836 тис. грн., а участь у міжнародних проектах - понад 1 млн. грн.

Переклад статті Ірини Жигалюк
"Актуально ли среднее специальное
образование в Украине?",

спеціально для проекту
"Профорієнтація"
Бажаєте передрукувати...?
Правила використання матеріалів сайту

Перейти вище: Статті